TW
31

L’inici del primer curs escolar amb lliure elecció de llengua s’apropa i els llibres de text seran un problema més per a la Conselleria d’Educació i per als centres educatius.

La lògica fa pensar que si una família ha demanat que el seu fill faci l’ensenyament primerenc en castellà, els seus llibres i materials seran en castellà. Doncs no serà així, excepte si el centre educatiu ho considera necessari. Aquesta és la resposta que s’ha donat des del Servei d’Ensenyament en Català de la Conselleria, departament encarregat de solucionar els dubtes dels centres tal com ho estableixen les instruccions del pròxim curs.

Allò que faran alguns centres  perquè els nins que han triat castellà no se sentin desplaçats és que utilitzin els mateixos llibres que els companys escolaritzats en català, per exemple en el cas de Primària. A Infantil, on no tenen assignatures i com a molt utilitzen quaderns, la idea dels centres és habilitar un racó de castellà. Si fins ara a l’aula hi havia un racó de jocs o de lectura, també se n’hi afegirà un de nou per donar cabuda a la segona llengua. Altres opcions que consideren les escoles per poder garantir el dret de les famílies serà que en determinades matèries, com les matemàtiques, els infants les facin en castellà i tinguin un mestre de suport per  aconseguir-ho. Però no serà fins al mes de setembre que els centres hauran d’incloure en la Programació General Anual (PGA) i en el Projecte Lingüístic de Centre (PLC) com articularan el bilingüisme a les aules.

El vicepresident de l’Associació de Directors d’Infantil i Primària, Pep Cañabate, assegura que, com  “la tria d’escolarització en castellà ha estat tan baixa, no ha suposat de moment cap problema en la preparació de materials per al curs que ve”. Cañabate explica que això ha fet decantar els centres “per la unitat de materials, i només en moments puntuals es pot optar per fer materials en castellà”. El vicepresident recordà que la llei estableix que de castellà s’han de fer un mínim de sis hores setmanals i un màxim de 16.

Notícies relacionades

Les instruccions d’Educació estableixen, per exemple, que “les mesures d’atenció individualitzada adoptades es poden organitzar en les diferents formes d’agrupament flexible que recomana el currículum per a la praxi educativa en les primeres edats, procés que per la seva complexitat s’ha de plantejar amb un caràcter globalitzador i significatiu en tot el grup de referència”. Amb aquesta instrucció, Educació avala que els infants han de rebre una atenció personalitzada, però sempre vinculant-los al grup. El Govern ha avisat que obligarà els centres a fer un seguiment dels alumnes que rebin aquesta atenció personalitzada.

Editorials i llibreries

Les editorials i llibreries consultades per aquest diari, sobre si havien notat que la demanda de llibres en castellà era superior a la d’altres anys, asseguraren que no. I és que per exemple hi ha assignatures, com la de medi, que tal com estableix la Llei de normalització lingüística s’han de fer en català. És per això que molts centres també optaran per fer religió o educació física en castellà, ja que no necessiten llibres de text.

D’altra banda, malgrat que els centres podran triar la llengua dels  llibres i materials, el professorat es demana què passarà si alguns pares no ho entenen i volen imposar-los la llengua dels materials. Amb tot, el procés per fer efectiva la lliure elecció de llengua al segon cicle d’Infantil i al primer cicle de Primària ha estat i serà conflictiu.

N’és una bona mostra la dimissió, divendres, de María de las Mercedes Celeste com a  directora general de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives. Ara, al capdavant de la Direcció General hi haurà Guillem Estarellas, qui haurà de gestionar la lliure elecció de llengua que Celeste en el seu moment ja advertí que “no seria fàcil”.