Atribueix a l'Estat funcions que tant les Illes Balears com moltes altres comunitat autònomes s'havien atribuït. En aquest sentit, la sentència es pot interpretar com a recentralitzadora. La competència de comerç interior està transferida a les Illes Balears, però el Tribunal Constitucional, en nom de la lliure competència o la regulació de l'estructura i organització econòmica, limita moltíssim les atribucions de l'Executiu balear. Així, per posar-ne un sol exemple, el Constitucional diu que el Govern no pot regular el nombre d'hores diàries que pot tenir obert un establiment comercial.
El recurs d'inconstitucionalitat va ser presentat per l'Executiu de José María Aznar. Ara es declaren inconstitucionals totalment o parcialment cinc articles que encara eren en vigor i dos que varen ser modificats amb posterioritat a la seva publicació en el BOIB el 2001.
L'Alt Tribunal considera que l'article 4.2 és anticonstitucional. El seu objectiu era limitar els regals d'objectes de consum o el finançament de la compra de béns per part d'entitats bancàries, una pràctica habitual anys enrere. L'article definia l'activitat comercial al detall com "l'oferta als usuaris de serveis financers, d'obsequis o de regals com a pagament d'interessos, i de finançament per a l'adquisició d'un bé o d'un producte concret posat a disposició del consumidor per la mateixa entitat financera".
Horari
L'horari diari no podrà excedir de 12 hores", deia l'article 18.2, ara declarat inconstitucional. La sentència considera que "la norma autonòmica imposa límits a l'horari diari d'obertura dels establiments comercials, raó per la qual es considera contrària a l'ordre constitucional. En definitiva, que ni les Illes Balears ni cap altra comunitat autònoma no poden regular la xifra màxima d'hores que pot tenir obert un establiment comercial.
Així mateix, el Tribunal declara nul l'apartat a de l'article 27, que apuntava que "a les Illes Balears queden prohibits els establiments comercials dedicats de manera exclusiva a la venda de saldos". El Constitucional raona que amb aquest article s'aspira "a evitar l'existència d'un format comercial determinat" i que "la defensa de la competència" correspon a l'Estat.
En un clar intent de protegir el petit comerç, l'article 28 prohibia "l'activitat de promoció de vendes, en qualsevol de les seves manifestacions, dos mesos abans de les dues temporades anuals autoritzades a la venda en rebaixes". El TC qualifica d'inconstitucional aquest article en nom de la lliure competència.
Finalment, també troba inconstitucional l'article 35.2, que deia textualment: "Es considerarà que existeix venda a pèrdua quan el preu de venda sigui inferior al d'adquisició del producte més el cost del noli, més la part alíquota de la despesa general de l'establiment, més el benefici comercial". Una vegada més, en nom de la lliure competència, es declara inconstitucional aquest article.
Dos articles ja no estaven en vigor
La sentència també declara nuls dos articles de la Llei 11/2001 de 15 de juny, d'ordenació de l'activitat Comercial a les Balears. I és que la llei, des que entrà en vigor, ha patit diferents modificacions. Els articles, que ja no estaven en vigor i que han estat declarats nuls pel Tribunal són el 14.1 i el 21.1.b, que fixava els metres quadrats màxims que podien tenir els establiments comercials de nova obertura en funció del nombre d'habitants del municipi. Regulava els supòsits exclosos de l'horari general i deia textualment: "Als establiments comercials situats a zones de gran afluència turística, d'acord amb l'establert a l'article següent. En tot cas, els grans establiments comercials només podran obrir els diumenges i festius fins a les 16.00 hores". La Llei 8/2009, de reforma de la Llei 11/2001, s'adaptà a la normativa europea i deixa sense vigor l'article ara declarat nul.
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
La paraula "llibertat" dita per un de dretes, vol dir "la seva llibertat", no la llibertat col·lectiva. Determinats comerciats han lluitat per aquesta "llibertat" de mercat, la seva, i alguns altres per la de tots, però ara la pretesa llibertat se'ls menjarà a tots i els deixarà sense feina. Crec que si ja tenim poques botiguetes a partir de demà en tendrem menys. Mentrestant alguns grans supermercats bravegen dels seus grans beneficis i botiguetes orientals que, algunes d'elles, venen productes prohibits, fan el seu agost tot l'any.
Això és el que té reclamar el lliure comerç i la manca de regularització del mercat i dels negocis. Tot no pot ésser.
No només és una sentència regressiva quant a tornar a llevar sa poca sobirania que tenim com a poble sinó també de desprotegir encara més es petit comerç enfront des gros. És a dir, que afavoreix es peix gros damunt es petit en més d'un aspecte
tribunal anticonstitucional i fatxa,que fasin el contes a casa seva i ens deixin tranquils, si aquets son els que han de posar cura i defensar les lleis esteim ben arreglats vaja un desastre de tribunal millor si no el teniem
Us furten les competències de comerç, lingüístiques, culturals i les mínimes eines de supervivència com un poble amb personalitat pròpia. Esteu colonitzats econòmicament, no tan sols per un estat depredador, sinó que també esteu colonitzats pel complex mafiós del totxo, pel fastigós turisme per saturació i pels traficants. Els astronòmics beneficis que l'estat obté prostituint les illes s'en van per construir trens d'alta velocitat per on nomes hi circulen els conills i per engreixar la gegantesca i colossal casta funcionarial madrilenya i espanyola. Les Illes Balears, País Valencià i Catalunya són les ultimes colònies del mediterrani. Vull destacar la digna i heroica actitud del senyor Bonet defensant la dignitat de tot un poble. Encara que penso que ja arribat l'hora de prioritzar la seva salut.