L'aplicació o l'alça d'aquests tributs suposaria, sempre segons l'esquerra, uns ingressos anuals d'entre 50 i 60 milions. La resta, fins a arribar als 350 milions de dèficit que es proposa eliminar enguany l'Executiu, sortirà de noves retallades en la despesa pública, que afectaran majoritàriament les dues grans àrees pressupostàries: Sanitat i Educació.
Bauzá i el vicepresident econòmic, Pep Ignasi Aguiló, havien convocat Francina Armengol (PSIB) i Biel Barceló (PSM-IV-E) per, en principi, explicar-los el paquet de mesures, però no els arribaren a concretar al detall la proposta. El vicepresident econòmic no comparegué per explicar el paquet econòmic i el president just reconegué que s'aprovaria avui.
"Ens plantejam una pujada d'imposts perquè l'escenari ha canviat. Vaig dir que seria la darrera cosa que faríem i, si ho feim, és perquè no queda més remei. Valoram totes les alternatives", afirmà el cap de l'Executiu, qui també deixà clar que la principal via de contenció del dèficit, la retallada de despesa, "no ha acabat". I anuncià noves mesures en un futur immediat.
Així les coses, amb el Govern tancat a donar informació, foren els representants de l'esquerra els encarregats de fer-ho. Ambdós coincidiren a denunciar la inconcreció de la proposta. "Estic altament preocupada i decebuda" perquè "m'han explicat allò que ja sabia" i "es demostra que aquest govern no té full de ruta", assegurà Armengol.
Tant ella com Barceló just entengueren que l'Executiu té decidit aplicar el cèntim sanitari i que podria augmentar l'impost de matriculació per als vehicles contaminants i incrementar el de transmissions patrimonials.
El cèntim sanitari -un impost sobre el carburant per finançar la sanitat pública- s'aplicaria en el tram més alt:4,8 cèntims per litre de combustible. El gravamen exclouria sectors professionals del transport i suposaria una recaptació anual d'entre 35 i 40 milions. L'Executiu també pot incrementar un 15% l'impost de matriculació però, segons es desprèn de les reunions d'ahir, just es revisaria per als vehicles més contaminants. Pel que fa al de transmissions patrimonials, té mans lliures. El tribut grava bàsicament la compravenda de pisos usats (el tipus és del 7%)i de vehicles usats (4%). El Pacte pretengué, sense èxit, incrementar-lo per als pisos més cars.
La recaptació per aquests tributs, segons càlculs de Barceló, sumaria entre 50 i 60 milions anuals. La resta, fins a arribar als 350 milions, segons explicà ell mateix, sortiria de retallades, bàsicament, en la despesa sanitària i educativa. Aquestes rebaixes foren rebutjades pels dos representants de l'esquerra, com també el cèntim sanitari, perquè no és progressiu. En canvi, defensaren augments de pressió fiscal a rendes altes, com els que proposaren quan el Pacte quedà en minoria. El del PSM reivindicà l'impost ecològic a empreses contaminants que proposà el Pacte i anuncià que l'Executiu havia admès que estudiava l'aplicació d'un impost semblant en el futur.
Tant Barceló com Armengol consideraren un "suïcidi" aplicar les restriccions de dèficit imposades per Madrid i exigiren al Govern que reclami més flexibilitat i que abans d'aplicar res demani a Madrid allò que deu a la Comunitat. El PSM xifrà en mil milions el deute de l'Estat cap a Balears. I el PSIB eixigí explícitament que es reclamin els 240 milions dels fons de competitivitat i els 400 milions d'inversions estatutàries de 2011, que tampoc no han arribat.
3 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
No sent cap opinio de l'historiador i exconseller d'Economia del Govern del Pacte qui per les bones perdona 300 mil·lions d'euros a l'Estat, perque va dir que a les Illes Balears no teniem necessitats que justificàssin aquesta reclamació. Idò, què vos pensau Francina i Barceló?
Gravau més al Poble amb imposts! Què es pot esperar de la dreta espanyola? Els que vau votar pp supòs que estau ben contents...
Vagi-se'n allà on no hi plou, sr. Bauzà!