TW
16

No era València, però Palma feia olor ahir de primavera valenciana. No debades, els carrers de Ciutat acolliren una de les manifestacions d'estudiants més nombroses dels darrers anys.

Entorn de 3.000 joves rebutjaren les retallades en el sector educatiu, promogudes pel Govern Bauzá. Aquesta xifra equilibra els 4.000 assistents que comptaren els organitzadors i els 2.000 joves que apuntaren alguns agents de la Policia Nacional que cobrien l'acte. La protesta, de fet, era vigilada per desenes de policies, que s'acabaren interposant entre els manifestants i la façana del Consolat del Mar, punt final del recorregut. Malgrat això, i tot i el record de l'actuació de la Policia Nacional a València, els estudiants mantingueren la calma en tot moment.

Els alumnes es mostraren satisfets d'haver tret múscul amb la forta presència de manifestants, tot i que el seguiment de la vaga fou menor, i bastant desigual, segons els centres (Secundària) i facultats (Universitat).

Segons fons del Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC), un dels convocants de la vaga a Secundària, desenes d'instituts de Mallorca aturaren les classes de 3r i 4t, com també de 1r i 2n de Batxillerat i d'FP. La vaga assolí un èxit quasi total a centres palmesans, com els col·legis Pius XII i Sant Josep Obrer, l'IES Madina Mayurqa i l'IES Joan Maria Thomàs, i l'escola Mata de Jonc.

Així mateix, a la Part Forana s'interromperen les classes parcialment als instituts de sa Pobla (estudiants dels quals participaren en la manifestació de Palma, on arribaren en tren), a més del de Felanitx. La vaga també fou secundada a l'institut de Marratxí, on una vintena d'alumnes realitzà, a més, una acampada la nit anterior. L'objectiu dels estudiants era tancar-se dins el centre, però la negativa de la direcció els obligà a passar la nit a fora. Així mateix, els organitzadors denunciaren que un alumne de l'IES Ses Estacions hauria estat sancionat per la direcció en intentar sortir del centre per secundar la vaga.

Des de la Conselleria d'Educació, per contra, apuntaren que la jornada de protesta s'havia desenvolupat "sense cap incident remarcable". El conseller d'Educació, Rafel Bosch, indicà de fet: "Avui [per ahir] s'ha combinat perfectament el dret de l'educació amb el d'expressió, inclosa la crítica a les polítiques que du a terme la nostra Conselleria".

Ni Bosch ni els tècnics de la Conselleria, però, no oferiren les dades de seguiment de l'aturada a la premsa. De fet, assenyalaren que "no és competència de la Conselleria d'Educació" si els alumnes han anat a classe o no.

Universitaris
Pel que fa al seguiment de la protesta a la UIB, les facultats on més es va notar foren al Ramon Llull (Filosofia i Lletres) i Guillem Cifre (Educació i Pedagogia). En tot cas, el Rectorat de la UIB tampoc no pogué emetre dades del seguiment de la vaga.

Diversos centenars d'universitaris participaren en la marxa de Palma. Ara bé, el gruix de la manifestació l'aportaren, clarament, els adolescents i joves d'instituts.