TW
14

A partir de l'1 de gener, hi haurà cinc línies menys d'autobús a Mallorca. Aquesta mesura s'emmarca dins el nou pla d'eficiència del transport interurbà, que pretén "reduir costs sense disminuir la cobertura del servei", segons el conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, Gabriel Company.

A més de la supressió de les cinc línies -Muro-Palma, Son Serra-Santa Margalida, Llubí-estació de Llubí, Valldemossa-Port de Valldemossa i Pollença-estació de sa Pobla-, hi haurà 239 autocars que veuran modificats els horaris. El pla d'eficiència ha analitzat 1.148 trajectes, 892 dels quals no patiran cap modificació. La posada en marxa d'aquest pla suposarà, segons el conseller, "un estalvi de 2 milions d'euros, passant de 10,4 milions d'euros a 8,4 en concepte de compensacions a les concessionàries dels serveis".

El nou plantejament de la Conselleria es focalitza a redefinir tres aspectes concrets, tal com va explicar ahir en roda de premsa a l'estació Intermodal de Palma. El primer se centra en la racionalització d'horaris i les freqüències de pas dels autobusos que s'han redefinit. La intenció és adaptar-se "a la demanda real" per tal de reduir l'excés d'oferta en les hores de poca demanda". Aquest és el cas del bus circular Inca-Hospital d'Inca amb 20.440 expedicions a l'any i una ocupació de 2,1 viatgers per trajecte amb un cost total de 148.000 euros, segons el director general de Transport, Juan Salvador. En aquest cas concret, allò que es farà és reduir de 56 viatges a 42 diaris per tal de "ser més sensats".

El segon aspecte es basa en la reestructuració dels serveis amb un volum baix de passatgers. Depenent del trajecte, el cost real per viatger pot anar de l'1,3 als 22 euros per usuari. A més a més, hi ha un desequilibri territorial que fa que hi hagi poblacions amb pocs habitants que tenen "un servei sobredimensionat". Això suposa una despesa real de trajecte per habitant de 9,6 euros fins a 74,2 euros, agafant com a referència la població de la zona.

Un d'aquests casos de baixa ocupació és el de Son Carrió-Manacor. Durant un any, hi ha 1.620 trajectes i només es transporten 324 viatgers. Això suposa una mitjana de 0,2 passatgers per trajecte.

Per optimitzar recursos, el que també es farà és incrementar els serveis a la demanda de 4 a 12 per tal de continuar oferint transport en algunes zones. Es tracta d'un servei que es realitza únicament si hi ha una petició prèvia de l'usuari.

Així mateix, s'ha volgut acabar amb els "temps morts" entre l'inici i el final d'alguns trajectes. Segons apuntaren, aquests períodes inoperatius arriben a l'hora i vint minuts, temps que també es paga, tot i no estar oferint cap servei.

Segons Salvador, el que s'han trobat en analitzar el funcionament del servei públic és que "la demanda real no és un factor determinant" i apuntà que "podem trobar ofertes enormes per una demanda escassísima".

El conseller valorà que "hem trobat bastant ineficiència", amb relació a l'actual funcionament del servei. Isobre si la supressió de les cinc línies i la redimensió del serveis suposarien acomiadaments de personal, Company reconegué que "no sé què faran les empreses concessionàries".

La Conselleria de Company assegurà que vol mantenir els 1.200 trajectes diaris i continuar garantint la qualitat del servei oferit. Aquesta xarxa d'autobusos interurbans té anualment uns 9 milions d'usuaris.

Els nous horaris que entraran en funcionament l'1 de gener es poden consultar a partir de final d'aquesta setmana a les webs www.consorcidetransports.org i www.trensfm.com.