A més de la supressió de les cinc línies -Muro-Palma, Son Serra-Santa Margalida, Llubí-estació de Llubí, Valldemossa-Port de Valldemossa i Pollença-estació de sa Pobla-, hi haurà 239 autocars que veuran modificats els horaris. El pla d'eficiència ha analitzat 1.148 trajectes, 892 dels quals no patiran cap modificació. La posada en marxa d'aquest pla suposarà, segons el conseller, "un estalvi de 2 milions d'euros, passant de 10,4 milions d'euros a 8,4 en concepte de compensacions a les concessionàries dels serveis".
El nou plantejament de la Conselleria es focalitza a redefinir tres aspectes concrets, tal com va explicar ahir en roda de premsa a l'estació Intermodal de Palma. El primer se centra en la racionalització d'horaris i les freqüències de pas dels autobusos que s'han redefinit. La intenció és adaptar-se "a la demanda real" per tal de reduir l'excés d'oferta en les hores de poca demanda". Aquest és el cas del bus circular Inca-Hospital d'Inca amb 20.440 expedicions a l'any i una ocupació de 2,1 viatgers per trajecte amb un cost total de 148.000 euros, segons el director general de Transport, Juan Salvador. En aquest cas concret, allò que es farà és reduir de 56 viatges a 42 diaris per tal de "ser més sensats".
El segon aspecte es basa en la reestructuració dels serveis amb un volum baix de passatgers. Depenent del trajecte, el cost real per viatger pot anar de l'1,3 als 22 euros per usuari. A més a més, hi ha un desequilibri territorial que fa que hi hagi poblacions amb pocs habitants que tenen "un servei sobredimensionat". Això suposa una despesa real de trajecte per habitant de 9,6 euros fins a 74,2 euros, agafant com a referència la població de la zona.
Un d'aquests casos de baixa ocupació és el de Son Carrió-Manacor. Durant un any, hi ha 1.620 trajectes i només es transporten 324 viatgers. Això suposa una mitjana de 0,2 passatgers per trajecte.
Per optimitzar recursos, el que també es farà és incrementar els serveis a la demanda de 4 a 12 per tal de continuar oferint transport en algunes zones. Es tracta d'un servei que es realitza únicament si hi ha una petició prèvia de l'usuari.
Així mateix, s'ha volgut acabar amb els "temps morts" entre l'inici i el final d'alguns trajectes. Segons apuntaren, aquests períodes inoperatius arriben a l'hora i vint minuts, temps que també es paga, tot i no estar oferint cap servei.
Segons Salvador, el que s'han trobat en analitzar el funcionament del servei públic és que "la demanda real no és un factor determinant" i apuntà que "podem trobar ofertes enormes per una demanda escassísima".
El conseller valorà que "hem trobat bastant ineficiència", amb relació a l'actual funcionament del servei. Isobre si la supressió de les cinc línies i la redimensió del serveis suposarien acomiadaments de personal, Company reconegué que "no sé què faran les empreses concessionàries".
La Conselleria de Company assegurà que vol mantenir els 1.200 trajectes diaris i continuar garantint la qualitat del servei oferit. Aquesta xarxa d'autobusos interurbans té anualment uns 9 milions d'usuaris.
Els nous horaris que entraran en funcionament l'1 de gener es poden consultar a partir de final d'aquesta setmana a les webs www.consorcidetransports.org i www.trensfm.com.
14 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Per a "Joan Socias": Si no t'expliques, no t'entendrem. Estàs cansat? Idò jau! De fatxes (feixistes dit correctament)? Jo també n'estic cansat, però en lloc d'esbombar-ho a un fòrum faig feina per lluitar contra el feixisme. De fatxes (feixistes) d'esquerres? I aquests qui són? Per a tu, qui són els d'esquerres? Perquè si són els fatxes se veu que en Delgado, n'Aznar, en Blas Piñar, en Jorge Campos, n'Ynestrillas, en Rouco i la seva tropa, i altra genteta d'aquest tarannà, per a tu deuen ser d'esquerres. Perquè aquests són els fatxes, no ho sabies? Mira que a la nostra edat encara hàgim d'aclarir segons quines coses...
el que no entenc es per quin motiu aquest govern no reclama a l'Estat central els doblers que ens deuen (déficit fiscal), i perquè no exigeix als seus ex-membres de partit (com ara el Sr.Jaume Matas), que retornin tot el que han robat; si es refessin els dos casos (eixugament del deficit fiscal + devolució dels doblers de la corrupció del PP), aleshores segurament ja no haurien d'aprimar serveis de bus ni de cap classe, es a dir, no haurien de fer les retallades socials que estan fent i que seguiran fent, però clar, demanar al partit de'n Bauza que exigeixi a Madrid que se'ns pagui els que se'ns deu, i que exigeixi també a ne'n Jaume Matas i cia, que tornin el que han robat de les nostres butxaques, potser es massa demanar. No voliem PP? idò ja tenim PP. Que som de beneits els mallorquins, no volem votar a cap partit regionalista que defenssi els nostres drets; ah no senyor, de cap de les maneres, el que ens agrada a noltros es votar a partits centralistes espanyolistes que ens donin pel sac, em sap greu, però s'ha de dir així de clar (com deia aquell, "perdonau, però qualqú ho havia de dir").
¿Per què no s'ha suprimit el trajecte Cala Rajada-Manacor?. O, ¿per qué no s'anul.len el serveis que l'antiga Aumasa fa com a servei públic a diferents indrets del municipi de Capdepera? ¿Sabieu que qualsevol habitant de Capdepera que vulgui ser usuari del servei, ha d'anar, amb cotxe, o a peu, o acompanyat, a una paradeta existent fora del poble -- quasi a un altre localitat --- per poder anar amb el bus? L'Ajuntament de Capdepera està dormit ja que permet una parada que no s'usa--l'autocar ni s'hi atraca-- i en canvi pel centre del poble no deïxen passar el bus...
Han de emprar furgonetes de 9 passatgers o millor una espècie de servici de taxi on els passatgers avisen per telefonia an el conductor per esser recollits a tal aturada. Aquest sistema seria encara més barat. Per exemple dos vehicles i dos conductors que treballin cinc hores cada un, podrien costar 30.000 euros anuals per vehicle i conductor.
aixo que fan no te nom, estalvien llevant necesitats als ciutadans, son uns impresentables, pero miraulo a ell ja sa preocupat d´omplirse les butxaques i enganar als altres pagesos, quina poca llum, ido gracies als votants del pp tendrem un gran desgavell durant 4 anys, empagaits haurieu d´estar.
Els d'ASAJA com ell van amb el Mercedes que s'han pagat amb les subvencions robades als pagesos de veres. Idò, mallorquinarros seguiu votant així. Això no són ni senyorots bufes com en Canyelles. Són directament lladres.
Estic cansat de fatxes d'esquerres. Els vostres vicis les vos pagau coltros.
El nuclis/pobles petits tenen tan de dret com els grossos a tenir un servei en condicions, però pareix que el Sr. Company no pensa així. I està clar que en percentatges el nombre de passatgers afectats son pocs, però és com si lleven el metge a Ariany...els usuaris afectats son pocs però el perjudici enorme. A La roda de premsa va criticar línies com Hospital d'Inca ( posada per na Cabrer), el Bus + tren de Manacor - Cala Rajada (idem)... que se'n duen una tacada important dels dos milions que diu......
Es veu que el Sr. Company, és un home molt expeditiu, li és igual si perjudica a la gent, deu pensar, aquests pobres miserables que han d'anar en bus tanmateix no ens voten!. Un servei públic mai s'ha d'eliminar, sobre tot amb l'excusa de la crisi van mancabant . Peró les seus pagues creixen.
Això del cotxe oficial no té nom. I la gent els vota...