El vicepresident Aguiló parla amb la presidenta del Consell, Maria Salom, en presència del president Bauzá en el darrer ple del Parlament. | J. TORRES
El nou finançament autonòmic es nota en els pressuposts del Govern, que preveuen 450 milions més d'ingressos per aquest concepte, però el futur sistema de finançament dels consells deixa d'estar previst. Tant és així que desapareix dels comptes autonòmics la transferència que es donava a les institucions insulars com a bestreta a compte d'un futur sistema de finançament insular. Per aquest concepte, el Consell rebia 37,5 milions d'euros l'any.
L'aportació, que es feia des del 2008, pretenia esmenar els dèficits de finançament que arrosseguen les institucions insulars. Les lleis de pressuposts del Govern preveien cada any que el següent es refaria el model de finançament dels consells, com marca l'Estatut, i a compte d'aquest model el Consell Financer Interinsular recomana unes bestretes que l'Executiu ha de satisfer. Per al 2012, en canvi, els pressuposts autonòmics ja no preveuen ni l'aportació ni una futura llei de finançament.
De fet, enguany, tot i l'acord que existia del Govern del Pacte amb els consells, no s'ha fet efectiva aquesta aportació de 37,5 milions i, en vista de la situació de les finances autonòmiques i dels missatges que llança el Govern del PP, ja es pot donar per perduda. Un recent informe de la interventora del Consell ja advertia sobre la "incertesa" d'aquesta aportació per la pròrroga dels pressuposts i apuntava que sense aquests doblers s'hauria de retallar la despesa planificada.
La pèrdua d'aquests 37,5 milions d'euros no és l'única prevista. Els pressuposts autonòmics mantenen la transferència de 124 milions d'euros per dotar les competències que el Govern ha anat transferint al Consell de Mallorca (el gruix és per a carreteres i serveis socials), però per primer pic es diu explícitament en el projecte de llei que no s'actualitzarà l'aportació amb l'IPC ni del 2011 ni del 2012. Això suposa que la institució presidida per Maria Salom deixarà d'ingressar uns quatre milions més d'euros el 2011 i perdrà quatre milions més l'any vinent.
El Consell, en canvi, sí que obtindrà el 2012 els 25 milions de transferència autonòmica per al manteniment de les carreteres, que es rep després de la construcció de les autopistes del Govern Matas. Aquests 25 milions, però, tampoc s'han cobrat enguany.
A banda d'aquests ingressos, el pressupost autonòmic manté la dotació com a finançament dels consells, que en el cas de Mallorca és d'uns 105 milions d'euros, a raó de 8,8 milions al mes, malgrat que aquesta aportació no es rep des de fa mesos. En el cas del Govern central, que sí que fa efectius els pagaments, encara no s'ha fet públic quin serà el finançament de l'Estat cap a les institucions insulars, però ja se sap que el Consell de Mallorca deixarà d'ingressar 8,2 milions durant el 2012 per començar a compensar els doblers que va cobrar de més com a finançament de l'Estat durant els anys 2008 i 2009.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.