El vicerector, David Pons i la rectora, Montserrat Casas, en una imatge d'arxiu | laura pons bedoya

TW
9

La Universitat de les Illes Balears (UIB) ha avançat durant quatre mesos un total de 20 milions d'euros per pagar les nòmines gràcies als doblers d'altres partides no nominatives de la institució. Així i tot, el vicerector econòmic i de seus universitàries de la UIB, David Pons, reconegué ahir que "esperam que això no tingui efectes" en l'activitat normal del campus.

Tot i que la Universitat ha hagut de posar els doblers de la seva butxaca, gràcies als fons d'altres partides, per exemple de recerca, el vicerector assegurà que "els investigadors tindran tots els recursos necessaris". L'Executiu, que té pendents d'abonar els 20 milions d'euros esmentats, haurà d'establir ara un calendari per retornar aquests diners a la Universitat. El vicerector va manifestar que "som conscient de l'estat financer del Govern i sé que no se'ls pot demanar allò que no tenen (doblers), però sí que reconeguin el deute, tal com ja han fet".

La situació límit a què arribà la principal entitat acadèmica el mes passat, en què no pogué afrontar el pagament del personal, els portà "com a gestors a cercar-hi solucions", admeté Pons. En el cas que no s'hagués fet efectiva la transferència nominativa del juliol, la Universitat tenia damunt la taula un crèdit per poder abonar els salaris.
Quant a la transferència que la UIB espera de l'Executiu a final de mes per poder pagar l'agost, el vicerector es mostrà convençut que "ens la faran amb total seguretat, tal com ens digueren", i que "evitaran que en el futur torni a succeir". En tot cas, no tan sols les nòmines estan en perill.

Altres fonts de la Universitat mateixa ja han alertat que "alguns proveïdors han deixat de cobrar per manca de doblers". A més a més, hi ha el dubte de saber si la UIB podrà mantenir la plantilla de docents no titulars. Una de les retallades que es pot posar en pràctica és disminuir de manera substancial el nombre de professors associats i ajudants. La situació real de la institució, però, no s'ha conegut fins aquest mes. Tot i que des del març la UIB es feia càrrec dels pagaments, perquè no havia rebut els doblers del Govern, no va ser fins al passat dia 3 que la rectora reconegué que l'Administració els deu "20 milions d'euros".