Biel Vicens (PSM) i Francesc Antich (PSOE), el març de l'any passat, quan posaren la primera pedra del tren a Artà.

TW
13

La decisió del Govern d'aturar les obres del tren a Artà farà que la Comunitat Autònoma perdi prop de 60 milions d'euros pressupostats enguany per Madrid per a aquesta infraestructura. Així ho asseguren els socialistes, que apunten les renúncies del Govern de José Ramón Bauzá a aquests doblers i als 240 milions del fons de competitivitat com les claus que expliquen que Madrid aprovàs ara el Pla de sanejament.

Segons aquests, la secció 32 del Ministeri d'Hisenda preveu uns 30 milions d'euros d'inversió en el tren i el Ministeri de Foment, uns 30 milions d'euros més per a aquesta infraestructura. Els socialistes alerten que la decisió de paralitzar les actuacions del tren provocarà que es perdin els prop de 60 milions que l'Executiu central havia de destinar enguany a aquesta infraestructura.
Aquests doblers servirien per cobrir el pagament de la resta d'obres previstes en aquesta infraestructura. Actualment, el 70% de les tasques ja han estat licitades i adjudicades. El projecte de tren d'Artà a Manacor (incloent-hi el pas per la ciutat)havia de costar uns 170 milions d'euros (comptant l'IVA i sense tenir en compte les unitats de tren, que costen 24 milions), tot i que en el conveni ferroviari es pressupostà per 190 milions d'euros.

Tanmateix, segons afirmà el president Bauzá la setmana passada, fou la vicepresidenta Elena Salgado qui l'advertí que el Govern central no tenia intenció d'abonar els doblers pendents. A partir d'això, l'Executiu decidí paralitzar-ne les obres.
Amb tot, segons els socialistes, el Govern no defensa els interessos de les Balears perquè no reclama ni aquests doblers ni els del fons de competitivitat i, per això, entenen que Salgado autoritzà el Pla de sanejament de les Illes perquè amb l'estalvi dels doblers que deixarà de pagar a l'Arxipèlag aprofitarà per eixugar dèficit de l'Estat.

Els econacionalistes de la coalició PSM-IniciativaVerds-Entesa encara van més enfora en la interpretació dels fets. Consideren que, en realitat, el Govern de Bauzá està renunciant de fet a tot el conveni ferroviari que queda per executar. El conveni, que preveia 443 milions en inversions en tren, només s'ha executat en una quarta part i Madrid just ha pagat fins ara 142 milions d'euros del total. El conveni, però, s'esgota enguany i consideren "molt urgent" que s'ampliï com a mínim fins al 2012 perquè no es perdin les assignacions.

Els nacionalistes, que ja criticaren Madrid pels seus incompliments, interpreten que ara l'Executiu central s'aprofita de l'actitud "conformista" del balear i entenen que les Illes no es poden permetre "renunciar" a res amb la "discriminació" que arrosseguen. A la vegada, consideren que el Govern, en realitat, no volia el tren.