Biel Vicens (PSM) i Francesc Antich (PSOE), el març de l'any passat, quan posaren la primera pedra del tren a Artà.
La decisió del Govern d'aturar les obres del tren a Artà farà que la Comunitat Autònoma perdi prop de 60 milions d'euros pressupostats enguany per Madrid per a aquesta infraestructura. Així ho asseguren els socialistes, que apunten les renúncies del Govern de José Ramón Bauzá a aquests doblers i als 240 milions del fons de competitivitat com les claus que expliquen que Madrid aprovàs ara el Pla de sanejament.
Segons aquests, la secció 32 del Ministeri d'Hisenda preveu uns 30 milions d'euros d'inversió en el tren i el Ministeri de Foment, uns 30 milions d'euros més per a aquesta infraestructura. Els socialistes alerten que la decisió de paralitzar les actuacions del tren provocarà que es perdin els prop de 60 milions que l'Executiu central havia de destinar enguany a aquesta infraestructura.
Aquests doblers servirien per cobrir el pagament de la resta d'obres previstes en aquesta infraestructura. Actualment, el 70% de les tasques ja han estat licitades i adjudicades. El projecte de tren d'Artà a Manacor (incloent-hi el pas per la ciutat)havia de costar uns 170 milions d'euros (comptant l'IVA i sense tenir en compte les unitats de tren, que costen 24 milions), tot i que en el conveni ferroviari es pressupostà per 190 milions d'euros.
Tanmateix, segons afirmà el president Bauzá la setmana passada, fou la vicepresidenta Elena Salgado qui l'advertí que el Govern central no tenia intenció d'abonar els doblers pendents. A partir d'això, l'Executiu decidí paralitzar-ne les obres.
Amb tot, segons els socialistes, el Govern no defensa els interessos de les Balears perquè no reclama ni aquests doblers ni els del fons de competitivitat i, per això, entenen que Salgado autoritzà el Pla de sanejament de les Illes perquè amb l'estalvi dels doblers que deixarà de pagar a l'Arxipèlag aprofitarà per eixugar dèficit de l'Estat.
Els econacionalistes de la coalició PSM-IniciativaVerds-Entesa encara van més enfora en la interpretació dels fets. Consideren que, en realitat, el Govern de Bauzá està renunciant de fet a tot el conveni ferroviari que queda per executar. El conveni, que preveia 443 milions en inversions en tren, només s'ha executat en una quarta part i Madrid just ha pagat fins ara 142 milions d'euros del total. El conveni, però, s'esgota enguany i consideren "molt urgent" que s'ampliï com a mínim fins al 2012 perquè no es perdin les assignacions.
Els nacionalistes, que ja criticaren Madrid pels seus incompliments, interpreten que ara l'Executiu central s'aprofita de l'actitud "conformista" del balear i entenen que les Illes no es poden permetre "renunciar" a res amb la "discriminació" que arrosseguen. A la vegada, consideren que el Govern, en realitat, no volia el tren.
13 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Violant, el que tenim dret i hem de reclamar-ho amb totes les nostres forces és un bon transport públic. Per això No volem el tren de llevant! un transport públic per tota la comarca i que cobreixi tots els nuclis urbans i que fagi desapareixer els impresentables d'AUMASA.
Els pobles d'Artà, Capdepera, Son Servera i Sant Llorenç no han volgut un govern del PP i és el PP els qui els ho fa pagar aturant les obres del tren. Aquesta és la cara del PP un partit per la divisió social i l'enfrontament. Un partit pels seus i no un govern per a tots. I sobre el tren de llevant és un tren absolutament necessari. Un greuge als mallorquins. A Espanya mantenir un km d'Ave surt a 180.000 euros anuals, passos de túnels aquest preu és superior. Un tren elèctric, segur i modern. En tenim dret. I tant
Joan Miró, l'ignorància fa sabis, el tren de llevant (tren de la vergonya!) només cobreix el 6%!!!! de la mobilitat de la comarca sa resta la continúa cobrint ELS IMPRESENTABLES D´´AUMASA!!!! per culpa del PSM i la seva incompetència! amb els 220 milions que ocsta el tren podriem fer un trsansport públic per les INFRAESTRCUTURES EXISTENTS! sense DESTRUIR MÉS LLEVANT! i GRATUIT durant més de 20 ANYS!!!!!!!!! QUins interessos especulatius hi ha darrera el tren de llevant?! QUE NO T'ENGANIN! QUI ESTIMA MALLORCA NO LA DESTRUEIX NI AMB AUTOPISTES NI AMB TRENS ABSURDS!
Es tren va pes seu camí i no coneix d'embossos, només Aumasa i ses companyies de carburants poden estar interessades en que es tren no arribi a Artà. I el PP (hereu des franquisme i, per tant, des qui llevaren es trens de Santanyí i de Felanitx) sempre ha representat aquestos interessos
Ma pateix que els pocs defensors del tren de llevant tindrien de vuatjar una mica i veure món, els recomano Holanda amb una de les xarxes de transport públic més bones del món! La xarxa de tren arriba als grans nuclis mai tant gran com Manacor per redistribuir-se en bus per territoris de petits nuclis (nivell de llevant)! A part d'una xarxa espectacular de ciclovies! Ignorància del polítics que han emganat a sa gent dient o autopistatren en comptes de transport públictransport privat. Mos continuarem deixant enganar???? No al tren de llevant ( tren de la vergonya) Si a un tranport públic eficient per tota la comarca!!
S'ha d'entendre, tal volta, que renuncien al tren perquè tenen una altra alternativa? Si és així, esper que no sigui continuar l'autopista de Manacor.
Els importa un ravec el futur de Balears, tan sols els seus sous. En acabar, comptarem d'aquest Govern, la corrupció d'aabans no haurà sigut res
Millor que no arribin si s'han de destinar a destruir la comarca de llevant!!!!! No al tren de la Vergonya. Qui estima Mallorca No la destrueix ja sigui amb autopistes, camps de golf o trens absurds, basta d'espaculació!!
Si haguéssim demanat un AVE ja el tendríem.
El Pp no vol guanyar eleccions, vol guanyar guerres i aplica la política de neteja cap als derrotats. Que no hi haja ni rastre d'un possible èxit anterior. Cal destruir els fets dels anteriors (mireu quins tronat més antidemocràtics!) i si la cosa no la poden destruir, o bé li canvien el nom, o bé en malmeten la memòria dient que ho han fet ells, però amb tot el morro! No els cau la cara de vergonya! Açò dicta l'experiència al País Valencià.