Una alumnes d'un grau de Formació Professional durant unes pràctiques de laboratori. | MARCO TORRES

TW
0

Per poder tirar endavant el projecte Acredita de competències professionals, que ha posat en marxa el Ministeri d'Educació i que gestiona cada comunitat autònoma, a Balears li fan falta 412.000 euros addicionals. L'objectiu d'Acredita és que cada persona pugui veure reconeguda de manera oficial a Formació Professional allò que ha après a través de l'experiència laboral. Tal com confirmà a aquest diari el director general d'Ordenació, Innovació i Formació Professional, Nofre Ferrer, "el Ministeri aporta 488.000 euros, però en són necessaris un total de 900.000". Segons els càlculs del Ministeri, 1.221 persones entre 25 i 64 anys són susceptibles de poder acreditar la seva experiència professional de manera oficial.

Per assolir aquesta xifra i ampliar l'oferta dels cicles que es podran convalidar, el director general assegura que "haurem de ser creatius". El Govern central decidí el 6 de maig que cada comunitat autònoma rebria una quantitat de doblers en funció del percentatge de població que podria formar part del programa. La inversió total a l'Estat serà de 20 milions d'euros, amb la intenció que 60.000 persones puguin acreditar-se. Des la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats ja s'han obert quatre convocatòries corresponents al cicle formatiu de grau superior d'Educació Infantil i als de grau mitjà d'Atenció Sociosanitària, Transport Sanitari i Atenció Sanitària a Múltiples Víctimes i Catàstrofes.

La convocatòria durarà un any i la intenció de la Direcció General d'Ordenació, Innovació i Formació Professional és obrir també convocatòries a cicles formatius "d'assistència sociosanitària, domiciliària, muntatge i manteniment d'instal·lacions elèctriques i d'automobilisme". Extremadura, País Basc i Galícia ja han obert també les seves primeres convocatòries. Els perfils professionals que primer es podran acreditar són els relacionats amb la implantació de la Llei de la dependència, Hoteleria i Turisme, i Reparació i manteniment de vehicles, per la important demanda que tenen actualment.

Quin procés cal seguir?

En el moment en què s'obri una convocatòria d'un cicle formatiu que interessi, cal inscriure-s'hi adjuntant a la sol·licitud l'historial professional i formatiu. Alguns dels requisits són ser major d'edat, tenir nacionalitat espanyola o el certificat de resident i una autorització de residència i feina. Laboralment es demana tenir una experiència sobre l'àrea de la convocatòria de 2 o 3 anys o haver realitzat activitats formatives els últims 10 anys.

Un cop acceptada la sol·licitud, el procediment a seguir consta de tres fases: assessorament, avaluació i acreditació. En la primera, un assessor revisa la documentació i elabora un informe. Aleshores cadascú decideix si passar a la fase següent. A la segona s'estudia tot el currículum i els avaluadors, si ho creuen necessari, poden demanar que es faci alguna prova per comprovar-ne les habilitats. Per acabar, s'elabora un informe personalitzat que indica la formació més adequada en cada cas. Si l'avaluació és positiva, s'obté una acreditació de les competències que s'han demostrat.