El candidat del PP a president, José Ramón Bauzá, va participar en la jornada per aconseguir donadors d'òrgans en el marc de la plataforma Canviadors. | PERE BOTA

TW
0

L'eina estrella de la campanya electoral del PP és una plataforma que agafa aspectes dels moviments socials i de les xarxes socials d'internet: Canviadors.org. Doncs bé, les xifres indiquen que no acaba de funcionar. Si bé el PP balear té devers 18.000 militants, el portal té al voltant de 1.500 usuaris registrats. No arriba ni al 10% dels militants, i això que en teoria és un portal obert a ciutadans "de qualsevol ideologia política i religió".

L'informàtic mallorquí, divulgador i especialista en xarxes socials Benjamí Villoslada dóna algunes pistes sobre el perquè de la manca d'èxit de la campanya digital del PP. D'una banda, diu que, perquè una xarxa social d'internet funcioni, cal temps. "No es pot pretendre que sigui un èxit en un parell de mesos just abans d'unes eleccions", assegura. A més, explica que la majoria d'internautes ja veu que desapareixerà després del 22 de maig: "Fins ara hem vist que els llocs creats per partits perden aire després de les eleccions i, si continuen oberts, hi ha la sensació que ja no escolten", afirma.

Així mateix, Villoslada recorda que és difícil que, en una web de debat polític, s'hi apunti gent de totes les ideologies si du el logotip d'una formació concreta. Sense usuaris amb idees diferents, no hi ha debat i el portal no acumula activitat. De fet, el portal preveu que qui ho vulgui pugui fer propostes polítiques o valorar les dels altres, però la més votada no té ni tan sols cent vots. "La gent que no té la mateixa ideologia no s'hi apunta i els que la tenen s'hi avorreixen", resumeix Villoslada. Cada xarxa social té un lligam determinat entre els usuaris, diu l'expert. Facebook es basa en l'amistat i Twitter, sobretot, en el debat. Afegeix que, perquè una xarxa social sobre política funcioni, com a mínim ha de deixar espai per al debat. Pot ser per a gent d'esquerres o de dretes, però no d'un sol partit.

El portal

La pàgina Canviadors.org l'ha feta una empresa de disseny web del Parc Bit que va seguir les instruccions dels populars. Es tracta d'una empresa amb poca experiència en webs electorals i partits polítics, però coneix bé els mecanismes de funcionament de la xarxa i s'esperava que la web tingués més èxit. Cal tenir en compte que la major part dels usuaris s'hi registrà al principi, quan es obrí, i que les darreres setmanes gairebé no ha crescut. Tanmateix, no només ha quedat estancada en la xifra d'usuaris, sinó que també ho ha fet en els continguts que hi haurien de publicar.

El portal consta de diversos apartats en què els usuaris poden proposar, comentar i votar idees per als futurs presidents del Consell i del Govern i per als pròxims batles de les Illes. A l'hora de tancar aquest article no hi ha cap proposta per al Consell. En l'apartat dels batles, la proposta més popular té 34 vots i seria més aviat cosa del Parlament, perquè parla de canviar la Llei electoral per impedir que governin les formacions que no siguin majoritàries, o sigui, per fer impossible acords de governabilitat com el Pacte de Progrés. Paradoxalment, la proposta més votada per al president del Govern és municipal, de Palma, i consisteix a desfer el canvi de nom d'un carrer de Sometimes i té tan sols 273 suports. La segona proposta, amb 109 vots, pretén eliminar les subvencions a sindicats, patronals i cambres de comerç, "perquè perverteixen la lliure afiliació i distorsionen la realitat política".

Classificats

De bon principi, totes les propostes de canvi eren en un sol apartat, però als darrers dies s'han dividit entre les diferents administracions. Amb aquest canvi, també s'ha eliminat el 'cambitrueque', un apartat de la web que era una mena de taulell d'anuncis classificats. Hi havia usuaris que hi oferien canviar "pals de golf completament nous i sense estrenar", d'altres que ho aprofitaven per vendre-hi el pis, un que regalava "un conill nan" o un altre que volia canviar un iPhone de Movistar per un altre de Vodafone. Aquest apartat de la web semblava que intentàs competir amb reconeguts serveis com Loquo.

Per fer visible un entorn social al voltant de Canviadors.org, el president del PP balear, José Ramón Bauzá, s'ha dedicat durant la precampanya a repartir polseres del color corporatiu del PP, el blau, a 'canviadors' destacats, després de registrar-los a la web. Així ho va fer, per exemple, amb el president del partit estatal, Mariano Rajoy, durant la convenció autonòmica que es va fer fa poques setmanes a Palma.

També va donar una polsera semblant a Manuela de la Vega, presidenta de l'Associació de lluita contra les malalties renals de les Balears, amb qui va organitzar la primera -i de moment única- 'canviacció', activitats que es proposen des de la web canviadors.org. El 19 de març, el PP i alguns 'canviadors' varen aconseguir que 1.173 palmesans es declarassin donants d'òrgans, però el partit va rebre crítiques per fer electoralisme amb una qüestió com aquesta.