Antoni Pastor amb Antonio Diéguez i Josep Melià s'han mostrat el seu acord amb el Govern central. | Ferran Aguiló - M. Mestre.
El president Francesc Antich demana aquesta setmana al Govern central que es creï un estatut especial per als aeroports de les Balears. Aquest text impediria que Son Sant Joan i la resta d'infraestructures poguessin ser sotmeses al règim de semiprivatització que Moncloa ja ha aprovat per a Barajas i el Prat.
Tant el president Antich com la consellera de Turisme, Joana Barceló, confirmaren ahir que aquesta mateixa setmana sortirà cap al Ministeri de Foment la petició formal perquè les Balears quedin fora de la semiprivatització d'AENA (Aeroports Espanyols i Navegació Aèria). Aquest document tindrà dos punts: per un costat, es demana a Madrid que tingui en compte el fet insular, que ha de ser objecte d'una protecció especial; per l'altre, la naturalesa eminentment turística de l'estructura econòmica balear.
Mentre que a la Península el turisme representa el 10% del Producte Interior Brut, a les Balears és el 70% directe més un 20% més indirecte. Sense el turisme, les Balears no són res. Sense els seus aeroports, tampoc no són res. Que les infraestructures aeroportuàries caiguin en mans d'una empresa forana o estrangera podria posar en perill l'economia balear.
Nou règim jurídic
L'aposta del Govern balear és acoseguir un nou règim jurídic aeroportuari que garanteixi la cogestió, és a dir, l'entrada de les institucions i els agents socials balears en la gestió de Son Sant Joan i els aeroports de Menorca i Eivissa. En paral·lel al document, que aquesta setmana s'envia al Ministeri de Foment, el president Antich afirmà ahir que "s'impulsarà una reunió en la qual també participaran el conseller de Mobilitat i els representants de les organitzacions empresarials balears per acabar d'articular la nostra proposta definitiva". Antich està decidit a impedir que els aeroports de l'Arxipèlag quedin fora del control balear.
El problema de fons és que el Govern Zapatero necessita recursos. Per això ha impulsat la privatització de Barajas i el Prat, que donen beneficis a AENA. Un altre dels aeròdroms que genera més recursos és el de Son Sant Joan.
AENA controla en aquests moments 47 aeroports i dos heliports. El problema és que, llevat de set o vuit, la resta són deficitaris o altament deficitaris. Només pot aspirar a privatitzar els que donen superàvit o compensar la semiprivatització dels que generen recursos amb alguns que no en generen. La política d'AENA dels darrers anys ha estat fer més i més aeroports, com és el cas del de Lleó, Osca i altres ciutats que tenen un trànsit de passatgers molt reduït. Són grans inversions de prestigi per donar imatge de màxim desenvolupament de l'Estat espanyol que, en època de crisi, s'han mostrat ruïnosos i d'amortització quasi impossible. Mentrestant, la política de la Unió Europea és de privatitzar el màxim de serveis que puguin assumir les empreses privades, ja que és considerada la millor manera de reduir el dèficit. El Govern ZP es troba entre l'espasa i la paret
Els fets insulars
La posició del Govern balear arrenca de la Constitució mateixa, que assenyala l'especial protecció dels fets insulars. Per aquest motiu, des de fa unes setmanes el Consolat de la Mar està en contacte amb l'Executiu canari per fer un front comú que eviti que illes que viuen del turisme quedin amb el temps en mans d'empreses foranes sense tenir cap possibilitat d'influència en els òrgans de gestió aeroportuaris.
De moment, és una incògnita la resposta que donarà Madrid a la petició balear de cogestió i d'entrada de les institucions i dels agents socials balears dins els aeroports. Hi ha hermetisme en el nucli del Govern que controla les línies mestres de la conducció de l'Estat, començant pel ministre Blanco, que aquests dies passats ha estat molt enfeinat a resoldre la crisi dels controladors. Però el Consolat no oblida que va ser el president Zapatero qui, en persona, es va comprometre a treballar per la cogestió dels aeroports balears. La solució seria un estatut especial. No se sap si Madrid l'acceptarà.
8 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Segur que els seus jefes de Madrit tot d'una li faran cas.
Cortines de fum. Els aeroports ja no són propietat del estat. Com sempre els periodistes estan a la Lluna.
Genial..... per uns dies a alguns els hi han fet oblidar la crisi, la pujada d'imposts sobre el tabac, la nova pujada de l'atur, la eliminació de l'ajut de 426 euros als aturats sense recursos, la nova sotragada de les borses, l'enfonsament del PSOE a Catalunya, ect.... Ens van assenyalant als "dolents" i la "tropa" brama...... els dolents són els immigrants.... Buuuubuuuu!!!!!..... els dolents són ara els funcionaris...... buuuubuuuu!!!!.... al "tanto" ara els dolents són els controladors.... Buuubuuuuu!!! Tal vegada els controladors s'hagin passat dos pobles, però no han posat la vida de ningú en perill...... O no recordau les vagues a sanitat.... amb hospitals colapsats i intervencions quirúrgiques aplaçades..... això si que era jugar amb la vida de la gent...... I NO VAREN MILITARITZAR A NINGÚ!!!!! Això els hi ha anat collonut!!!!.... no m'estranyaria que ho haguessin provocat, han reforçat a tope la figura del possible sustitut del sr. Zapatero..... I la gent bramant!!!!!..... que gran i efectiu és el sr. Rubalcaba!!!!!..... Han deixat fins i tot sense paraules al sr. Rajoy!!!! Però ja sabeu el que es diu.... el savi assenyala la Lluna i el beneit mira el dit.
Aquests que estan a favor de l'estat d'alarma són naturalment franquistes (UM surt de la UCD franquista i no diguem el PP) i per això estan a favor de prohibir les llibertats fonamentals de les persones amb mesures d'excepció que atempten cotra els drets humans. El PSOE va pactar amb els franquistes i són franquistes conversos. Amb el paperillo que han fet amb la memòria històrica ja en tenim bona mostra: no de bades Felipe González era del Frente de Juventudes i Bono és més falangista que el seu pare.
A la dreta sempre li han agradat molt els militars. Si poguessin viuríem sempre en estat de setge.
En Barceló i els seus com sempre los mes facil; NO i NO i NO i NO i NO i NO. Quina inteligencie, quina eficacia, quina habilidad politique, quina serietat, quin sentit de resposibilitat. Es veritat que cobren del poble ????
Els controladors són un col·lectiu no gaire gran encara que tenguin tant de poder i faci vint anys que fan xantatge al govern de torn, si no com s'explica les seves excepcionals condicions de treball entre les quals destaquen un sous tant descomunals que fan que els comptes d'alguns aeroports estguin en números vermells. Dic això perquè es veu que alguns polítics, per exemple el Sr Pastor, no han escoltat a la gent que es queixava dels greus problemes que els ha causat una vegada inesperada. Recordin que aquesta gent té més pes a les urnes que els controladors.
Sr Barceló, digui'm, vosté dubte de l'actuació del govern perquè tenia una sortida millor per aturar d'una vegada aquesta banda de pocavergonyes que són la majoria dels controladors? Creu que és democràtic el xantatge d'un col·lectiu que és capaç de fer tantíssim de mal de forma conscient a tanta gent particular?