TW
0

La llengua torna a ser un dels leit motiv que el PP empra ja en la precampanya electoral.

Va quedar clar en el míting que Mariano Rajoy oferí ahir a Palma, amb l'objetiu que es visualitzàs el seu aval a la candidatura de José Ramón Bauzá davant més de 2.000 persones reunides al parc de la Feixina.

De fet, tots els dirigents del PP que intervingueren en l'acte centraren els seus discursos en dos elements: llengua i crisi. Pel temps que cada dirigent dedicà als dos temes en el seu parlament, es pot deduir que la crisi econòmica internacional és tan rellevant pel PP com l'objectiu d'aconseguir la lliure elecció de llengua als centres escolars.
El primer a atacar fou el president de la junta territorial de Palma, José María Rodríguez, qui reconegué que el mallorquí és la llengua pròpia d'aquesta illa". Ara bé: "Els que vénen de fora també poden fer del castellà una llengua pròpia de Mallorca", puntualitzà.

Després arribà el breu parlament de Joan Rotger, qui no esmentà la qüestió linguística i fou l'únic que emprà el català per expressar-se en tot moment. A continuació arribà el torn de José Ramón Bauzà, president del PP, qui defensà el "bilingüisme" amb la seva fórmula habitual: "Noltros defensam es mallorquí, es menorquí, s'eivissenc i es formenterenc". Això sí, "tant com defensam es castellà". Bauzá féu especial èmfasi en el fet que tota persona es pugui adreçar a l'Administració Pública en castellà. Just el mateix que digué Mariano Rajoy, qui assegurà: "Cap conseller d'Educació ni director general no pot estar per damunt de la decisió dels pares".

Llistes sense imputats
Tot i així, el míting d'ahir serví fonamentalment perquè Rajoy donàs un suport implícit a la seva decisió de Bauzá de no incloure imputats (per suposats casos de corrupció) a les llistes electorals. A més a més, Rajoy qualificà Bauzà d'aquesta manera: "Ha estat a l'altura en moments difícils". Així mateix, avançà que intentarà influir en el comitè electoral del partit perquè el designi candidat.

Entre els assistents a l'esdeveniment no hi era el portaveu del PP al Consell, Jaume Font, qui ha plantat cara públicament a Bauzá per la seva decisió d'excloure'l de les llistes. Tampoc no hi era Joan Flaquer, però sí que hi anaren dos imputats més que no podran ser candidats, Fernando Rubio i Toni Serra.

Això no obstant, Mariano Rajoy no només avalà Bauzá, sinó que es comprometé a acudir d'aquí a nou mesos a la seva investidura com a president del Govern. L'havia convidat abans el president del PP de Palma, José María Rodríguez. El gallec li agafà el guant i anuncià que també acudiria a les preses de possessió dels populars a l'Ajuntament de Palma i al Consell.

Bauzá: el discurs més intens
El president del PP balear i candidat in pectore, José Ramón Bauzá, agraí als seus que l'haguessin proclamat cap de cartell i anuncià que el seu objectiu és que "la classe política deixi de generar desconfiança", en una al·lusió a la seva decisió d'excloure els imputats de les candidatures. "La societat ha de saber que tots volem una altra manera de fer política", sentencià.

El batle de Marratxí i futur candidat a la presidència del Govern, en un discurs molt més intens i seguit amb més atenció pels assistents que el del mateix Rajoy, criticà amb contundència els responsables institucionals del Pacte. Afegí que la societat demana cada dia més la presència del PP a les institucions perquè està cansada de "la inoperància d'Antich, la deixadesa d'Armengol i l'infantilisme de Calvo, que són els que situen Balears a la coa".
Del president de l'Executiu, encara en va dir més coses. "Antich és garantia d'error: si res pot anar malament, amb ell empitjorarà". Bauzá anuncià així mateix que no votaran cap pujada d'imposts, titllà els socialistes de "múltiples incompetents" per la gestió de la crisi econòmica i sentencià: "Ells són el problema i nosaltres la solució".

Dinamitzadors lingüístics
El president del PP de Palma, José María Rodríguez, fou qui obrí els parlaments. Ho féu en castellà i rebé més mamballetes quan anuncià que amb el PP s'acabaran les "imposicions", que s'eliminaran els dinamitzadors lingüístics i no tornaran a repetir-se "errades" com el carril bici per Avingudes.