TW
0

La primera Avaluació general de Diagnòstic, realitzada a 1.603 alumnes de 4t de Primària de les Illes Balears pel Ministeri d'Educació, els situa els quarts per la coa si ens fixam en la puntuació global, darrere del País Valencià, Ceuta i Melilla. L'informe, fet el 2009, recull informació detallada de 28.708 alumnes, de 887 centres, 1.341 professors, 25.741 famílies i 874 equips directius de 17 comunitats autònomes i Ceuta i Melilla.

La mitjana global que ha obtingut l'Arxipèlag és de 473, tot i que el nivell d'aprovat a tot l'Estat se situa en 500. Així, els alumnes de 4t de Primària suspenen pel que fa a les competències bàsiques que han adquirit durant els primers anys d'escolarització.

Les quatre competències que s'han avaluat són: la corresponent a la comunicació lingüística, la de tipus matemàtic, la del coneixement i la interacció amb l'entorn físic, i la competència social i ciutadana.

Pel que fa als coneixements de matemàtiques, els Balears es troben en sisena posició(489), per la coa, i només tenen per darrere Andalusia (488), el País Valencià (483),les Canàries (463), Ceuta (459) i Melilla (430). Quant als coneixements i habilitats lingüístiques, amb 471, només Ceuta (457) i Melilla (419) tenen una pitjor avaluació que les Illes. Referent als coneixement d'interacció amb el món, també ens situem els tercers -per la coa- amb 457 i només amb uns resultats pitjors es col·loquen el País Valencià (450) i Melilla (425).

I finalment si parlam de societat i ciutadania, la cosa està una mica millor, si bé no se supera el nivell d'aprovat (500). Aií, els infants balears obtenen només un 478.

Pel que fa a les comunitats autònomés amb millors posicions globals i que es troben per sobre a nivell global, trobam la Rioja (537), Astúries (533), Castella-Lleó (532) i Aragó (528).

El secret de l'èxit
Amb tot, aquesta primera Avaluació general de diagnòstic, prevista a la Llei Orgànica d'Educació (LOE), segons l'Institut d'Avaluació del Ministeri d'Educació, "els resulats obtinguts han de tenir una lectura global per apreciar un sentit real de la situació", i ells en volen destacar, així mateix, que "els resultats mostren l'homogeneïtat del sistema educatiu a tot el país". L'estudi, que ha tingut en compte l'entorn delsinfants, conclou que "aquells estudiants que volen aconseguir un nivell d'estudis superior (Formació Professional de Grau Superior o un grau universitari) obtenen millors resultats que aquells qui pensen abandonar els estudis després d'acabar l'etapa obligatòria".

L'informe, a part de la importància de la motivació i predisposició de l'estudiant per tenir bons resultats, valora, a més, com un fet imprescindible per obtenir bons resultats, "estar envoltat de persones amb un nivell educatiu alt".