Mabel Cabrer va comparèixer ahir en roda de premsa a la seu del PP. | Teresa Ayuga

TW
0

Mabel Cabrer va mostrar ahir la satisfacció perquè "la Sindicatura de Comptes confirma el que el Partit Popular va denunciar l'abril passat al Jutjat d'Instrucció". Segons la diputada del PP, l'organisme verifica que moltes de les obres d'emergència contractades des dels Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) per solucionar els problemes del metro de Palma realment no eren una "urgència". De fet, Cabrer indicà que "hi ha clars indicis de greus irregularitats en l'adjudicació de diferents contractes per fer auditories i estudis".

Però el conseller de Mobilitat i Medi Ambient, Gabriel Vicens, apuntà que els treballs realitzats "tenen tots els informes des del punt de vista tècnic i jurídic" i recordà, a més, l'enorme pressió social i política existent en el moment en què s'exigia la reobertura del metro. Vicens va negar ahir de manera rotunda que hi hagi suposades irregularitats amb relació a les obres d'emergència del metro. El Partit Popular va expressar la intenció d'ampliar la denúncia i de fer arribar l'informe de la Sindicatura de Comptes al jutjat. Segons sembla, el valor total d'aquests contractes, que "s'haurien donat a dit" i només un 10% dels quals s'haurien adjudicat seguint la Llei de contractes de l'Estat, ascendeix a un total de 10,5 milions d'euros.

L'exconsellera d'Obres Públiques incidí en el fet que la UTE integrada per INECO i Grusamar Ingeniería s'encarregàs de l'auditoria per detectar les deficiències en la línia del metro i, alhora, tingués l'adjudicació de les obres per solucionar allò que s'havia detectat. A tot això, la Conselleria de Mobilitat va respondre negant que la Sindicatura de Comptes hagi apreciat il·legalitats en els contractes de Serveis Ferroviaris de Mallorca amb INECO i Grusamar i va acusar el PP de llançar "afirmacions gratuïtes". La realització dels informes tècnics pertinents i la direcció de les obres es va adjudicar a l'empresa pública INECO-Tifsa i va tenir un cost de 2,5 milions d'euros, segons Mobilitat, que desmenteix així que aquesta societat hagi ingressat 10,5 milions d'euros en contractes conjuntament amb la societat Grusamar.

"Beneficiades"

Sobre per quina raó Grusamar i INECO han estat beneficiades així, Cabrer va recordar que la segona d'aquestes empreses ja va dirigir les obres del tren de Manacor en la primera legislatura del Pacte de Progrés, a la qual cosa se sumarien "contractacions pel subministrament del material mòbil per valor de 54 milions d'euros mitjançant procediments negociats sense publicitat". Per tot això, el PP veu com es confirma el que ja va denunciar davant la Fiscalia sobre els SFM amb relació a presumptes delictes de malversació de cabals públics, prevaricació, frau i tràfic d'influències. Pel que fa a les persones responsables de les decisions, Cabrer afirmà que "això és cosa de la Fiscalia", si bé l'exconsellera va apuntar que "el consell d'administració dels SFM té una responsabilitat màxima".

El metro de Cabrer

Feia quatre mesos que Jaume Matas, Rosa Estaràs i Mabel Cabrer havien inaugurat el metro de Palma quan amb les primeres pluges un poc fortes s'inundà, un dimecres 20 d'agost del 2007 i només amb 25 litres per metre quadrat. Es va haver de suspendre el servei i evacuar per la sortida d'emergència passatgers que havien quedat atrapats a l'andana. Per si no n'hi hagués prou, el 24 d'agost tornà a ploure i la infraestructura s'anegà de nou per les deficiències estructurals que presentava. Amb tot, l'aiguat definitiu caigué el 26 d'agost, quan el metre i mig d'aigua acumulada obligà a aturar el servei per efectuar-hi obres d'emergència. Precisament ara, la consellera que féu el metro, Mabel Cabrer, qüestiona el caràcter d'urgència que emparà les feines per reparar el projecte que ella havia deixat i denuncia que les mateixes empreses que decidiren on s'havia d'actuar foren les que actuaren. El Govern respon advertint que, per actuar, feren el mateix que Cabrer quan reparà el tram del tren que patí una esllavissada a Petra.