Ensenyar una tècnica o transmetre uns coneixements són uns béns intangibles altament valusos. Com explica el doctor Jesús Salinas, del Departament de Pedagogia aplicada i psicologia de l'educació de la UIB, "no es poden comparar dues necessitats diferents com són el menjar i el coneixement de les TIC (Tecnologies de la Informació i de la Comunicació)". El mateix doctor s'encarrega de coordinar dos projectes que enguany rebran finançament de l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID). Un és el que s'està desenvolupant ja fa un any amb la comunitat de dones aimares i que es realitza, de manera conjunta amb la Universitat de Tarapaca (Xile), a la zona d'Arica. Com recorda Salinas, "l'important és generar projectes comunitaris: portar-hi només la tecnologia no té sentit".
Els aimares són un poble que habita una gran part de la conca del llac Titicaca, entre Bolívia i el Perú. Per l'excepcionalitat que té, la zona comença a atreure una gran quantitat de turistes i, si els habitants no ho saben gestionar, el perill que corren és que hi arribi gent de fora i els passin davant. Això explica la importància que aquestes comunitats aprenguin a organitzar-se. I per què un projecte enfocat cap a les dones? El doctor Salinas detalla que "primer cal incidir en el col·lectiu femení, perquè els homes, i sobretot els joves, se'n van dels pobles. Si començam pels homes o hi feim una acció conjunta, les dones es retreuen i en realitat elles són les que cohesionen la societat". Durant 2009 han format dotze dones aimares i la feina d'enguany serà transmetre els coneixements infomàtics als grups de dones dels pobles, per exemple el de Putre, que té 3.500 habitants.
La Patagònia
L'altre pla d'àmbit multiinstitucional que ja es du a terme des de 2004, en col·laboració amb la Universitat Nacional de la Patagònia Austral (Argentina), es basa en la implantació d'una xarxa de vinculació per al desenvolupament de tota la comunitat. Hi havia alumnes que estaven repartits per tot el territori i es decidí instal·lar quatre subseus de la universitat perquè no haguessin de recórrer 900 quilòmetres per poder continuar els estudis. Amb els anys, s'han obert fins a 14 centres que es diuen Cibereducativo i que han passat a ser un espai de formació en noves tecnologies per a tota la població.
En paraules de Salinas, "treballam en el taller Grandes internautas, que s'adreça als jubilats dels pobles, i la idea és que portin a terme projectes digitals". El 2010, han de posar en funcionament dos centres més a la Terra del Foc, a part dels dos que hi ha prevists a Chubut. Segons el mateix expert, és bàsic que el pla sigui multiinstitucional. "En aquesta zona, Repsol ha començat a extreure petroli i tenen una bona connectivitat: el que farem és parlar amb ells per poder arribar a algun acord en temes de telecomunicacions", conclou.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.