Les primeres taronges mallorquines de la temporada han estat la fruita més preuada en la venda de productes del camp organitzada per Unió de Pagesos de Mallorca (UPM). Centenars de ciutadans -amb carro de la compra inclòs- varen anar ahir fins a la plaça d'Espanya per poder comprar, per 0,50 euros la peça, aquells productes de temporada que UPM va posar a la venda. Els 50 cèntims són un preu estàndard i simbòlic per a tots els productes.
És la segona vegada que organitzen una venda directa pagès - consumidor i asseguren que, vist l'èxit, no serà la darrera. L'increment de les grans superfícies ha fet que ara es vengui molt menys als mercats de poble i, per tant, el pagès també disposa de menys oportunitats de desfer-se dels excedents que li queden. Volen denunciar l'abús per part dels intermediaris que els compren a "quatre duros" els productes per després vendre'ls molt més cars als supermercats.
Es veu clar amb un simple exemple. El quilo d'ametles costa 3,50 euros produir-lo i l'intermediari l'adquireix per només 1,50. És a dir, que el pagès perd 2 euros. I finalment, el consumidor n'acaba pagant entre 12 i 20 euros el kilo a la botiga. Cada cop els costos de producció s'eleven més i més. El combustible dels tractors i de la maquinària agrícola, els productes que utilitzen per cultivar la terra... han pujat. En contraposició, la competència exterior en alguns tipus de productes ha fet que fos més viable per als pagesos regalar la fruita que no pas vendre-la a un cost tan baix. Els pagesos es queixen que no poden cultivar, i és que realment surt més barat portar segons quin gènere de fora. L'oferta i la demanda, doncs, sembla que no es poden autoreglar i necessiten més ajudes per a un sector que ha vist que, en els pròxims pressupostos, el Govern ha destinat menys diners a la Consellería d'Agricultura i Pesca.
El marge comercial era d'un 400% el 2008, ara ja ha arribat a un 580% i, com explica el coordinador d'UPM, "la situació s'ha convertit en insostenible. Per aquest motiu hem començat a actuar". Com els agrada dir-ne a Unió de Pagesos, allò que ells organitzen és un mercat "transparent", perquè asseguren que transparència és precisament allò que falta en el procés pagès - intermediari i consumidor. "Oferir el producte a preu de cost és una manera d'aconseguir que la gent pugui apreciar directament els doblers de més que li demanen per un producte que en origen és molt més infravalorat, tot i que sigui de màxima qualitat", afirma el coordinador d'UPM, Mateu Morro.
Gran expectació
Lletugues, colfloris, raves i altres verdures de temporada s'han pogut adquir a un preu molt per sota del que se'n paga als comerços actualment. Tot just obrir la parada, els ciutadans ja hi feien coa, alguns sense saber si ho regalaven o s'havia de comprar. UPM té previst organitzar aquesta venda cada dijous per poder arribar a tothom. A més, per al 20 de novembre volen fer una festa pagesa a Inca en la qual es podrà gaudir dels productes de la terra de manera més lúdica.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
No basta vendre a preu simbòlic, també se ha de vendre la quantitat apropiada per trencar es guanys dets intermediaris. Per exemple a Palma, un producte com sa patata han de vendre a preu simbòlic uns 500.000 kilos que seria es consum de 15 dies a Palma. Lo mateix se ha de fer amb ses mandarines se ha de vendre sa quantitat suficient de duració des producte, ses mandarines solen durar 5 a 7 dies, de manera que ets intermediaris hagin de estar més de una setmana i es producte que tenen a sa venda se lis tudi.
Tant de paisatge i tanta paraula guapa en les lleis, s'hauria de traduir en fets per a la pagesia d'una vegada per totes!