El departament de Biel Vicens i el Bloc accepten la decisió política presa ara en el si del Pacte perquè en el termini d'un mes els responsables de Mobilitat tornin a presentar i explicar als grups polítics de l'Ajuntament de Manacor i les entitats implicades totes les opcions possibles, però mantenen que el tren tram és l'única avalada tècnicament. La infraestructura ara està pendent de l'estudi d'impacte ambiental.
Les alternatives al projecte són dues: soterrar la línia ferroviària al seu pas per la ciutat o, per contra, fer-lo sortir del nucli urbà per continuar fins a Artà. En el primer cas, el factor econòmic no és l'únic determinant per descartar-ho. Mobilitat manté la decisió d'introduir el tramvia urbà com a model de mobilitat adient per Manacor i, a més, recuperant un antic corredor ja existent. Alhora, això faria inútils les unitats de tren tram ja adquirides.
Pel que fa a la segona alternativa, no s'aconseguiria fer útil ni rendible socialment el transport al seu pas per Manacor, i és té en compte de manera principal que l'ocupació de territori i les finques que s'haurien d'expropiar arribarien a una quantitat desmesurada. S'assenyala que ni el Consistori de Manacor ni la majoria de veïns ho acceptarien.
Així, des de Mobilitat, es contempla el nou termini de diàleg anunciat com l'escenari perquè els grups polítics manacorins i les entitats que s'han interessat en el projecte, a favor o en contra, tornin a fer aportacions, i de manera especial, en l'actuació de reordenació urbana que implicarà el pas del tren tram. No obstant això, remarquen que, des de l'inici del projecte, ja han anat en nombroses ocasions a Manacor a explicar amb detall la decisió i les raons per les quals es descarten altres opcions.
15 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Soterrar el tren-tram seria una locura, les edificacions disposen de soterranis i quan plou a vegades es filtra, s'ha d'estar segur que aguantaran una obra d'aquestes. La gent que ve a Manacor arriba a l'estació i des d'allà accedeix al centre urbà i comercial. L'Avinguda Passeig Ferrocarril no serà un lloc on aturar-se serà un tram de pas .. Això no el beneficia en res. Vull el tren però, no vull empobrir ni dividir una part del meu poble ... La zona de s'estació tota l'avinguda ha quedat amb un mur, descuidasa i sense cap encant ... El mateix que viuen a Inca
Comparar una ciutat com Manacor amb un pobles com Sineu o Petra no té ni cap ni peus. A aquest pobles petits les distàncies són curtes, hi ha pocs comerços, no fan de capitaleta, etc. El tren per dins Manacor a qui més beneficia, a més dels usuaris, és als comerços.
El tren tram és la solució xapusa del problema de la xapusa del tren de llevant, no s'ha pensat com un transport públic pels manacorins ni té sentit. Xapusa rera xapusa. NO al tram!
Si el tren-tram va per defora de Manacor, els clients seguiran cap a Palma. Empresaris manacorins no ho permeteu. El tren-tram és essencial per Manacor.
Que a Petra rectifiquin i tornin a posar es tren per dedins, així no hi haurà un tren que, en passar per defora, s'allunya des potencials usuaris ni sa lamentable estampa per partida doble de veure un tren sense estació (amb un simple baixador) i una estació (s'antiga) sense tren. És Manacor que ha de servir d'exemple a Petra i no a s'enrevés
El tren-tram serà un exemple de com un govern (o una conselleria) posa per davant els interessos generals abans que els particulars a l'hora fer una obra pública. No sol passar això a Mallorca, per desgràcia. Referèndum? en van fer abans de dur a terme destrosses com les autopistes?
Un tren tram sempre serà el que diu el mateix nom, UN TREN, si a Petra es va poder treure per defora, no entenc com a Manacor no es pot treure, i qui diu que d'aquí uns quants anys no es el mateix tren de Palma que arribi fins a Artà? circulant per dins la ciutat de Manacor amb els mateixos problemes de quan el tren circulava per dins la ciutat a n'aquells anys 60, renou, perill, etc i això que a n'aquells anys no hi havia tanta de gent visquent edevora la via de tren. No voldreu que els nostres infants juguin devora les vies del tren ( argument del PSM de Petra fa uns quants anys...) i així amb aquesta demagògia varen treure el tren per defora a Petra.
Petra i Manacor són espais diferents. Els lleventins a Petra no hi em de anar per cap qüestió sino hi fas feina o vas a agafar el tren. Però a Manacor, els lleventins hi feim feina, hem d'anar al SOIB, hem d'anar a n'en Real a que ens miri les orelles, hem d'anar als jutjats, hi anam a estudiar, hi anam a comprar, al cine, de marxa, a l'Hospital...i molt més. Són casos diferents. Només volem que els manacorins penseu amb nosaltres i no ens doneu l'esquena per dues palmeres i una olivera.
Quan es negociava el traçat del tren de Petra si per dedins o per defora, entre el PSM i el PSOE, a l'anterior legislatura, negociaven i hagué una forta disputa. Finalment, les coaccions del PSM de rompre el pacte de progrés triomfaren : el tren passaria per defora, no per dedins, i així ho comunicà en Sebastià Buscaret al difunt Francesc Quetglas : "Ho volem per defora. Ho feiem per collons ! "
La necessitat del tren-tram o un altre mitjà de transport, hauria de ser fruit d'uns estudis seriosos de necessitat, de viabilitat, i sobretot de consens, i no d'un "mando y ordeno". Si consentiu un trencament de la societat manacorina per un "aquí es fa el que jo dic"...anem molt malament. El tren-tram potser una alternativa més...però mirau-ho com això, com a una alternativa, no ho mireu com una qüestió d'estat i demostració de poder...així us equivocareu pensem amb el cap, deixem el cor una mica estacionat per prendre aquesta decisió