TW
0

El futur pla de carreteres no tindrà noves autovies i, si n’inclou, no disposarà del suport de totes les forces del Pacte. El Bloc, soci del Govern del Consell, deixà clar ahir que no donarà el seu vot a un pla amb 33,6 quilòmetres de noves vies ràpides, com el que s’aprovà inicialment amb el seu suport. Els progressistes presentaren ahir les 36 al·legacions que han fet al projecte, en què plantegen un canvi en el model viari, que implica eliminar les noves autovies, ampliacions de vies i moltes –sis– de les variants previstes. El líder del PSM i portaveu del Bloc, Biel Barceló, advertí que el nou pla s’ha de consensuar entre tot el Pacte i ha de ser coherent amb els criteris de sostenibilitat que figuren a l’acord de govern. També afirmà que amb l’operació Peatge, que investiga el suposat desviament de fons en la construcció del desdoblament de Manacor, el Departament de Carreteres està "sota sospita" i cal que els projectes que surtin d’aquesta àrea ho facin amb el màxim consens.

Barceló reiterà que el director insular de Carreteres, Gonzalo Aguiar (UM), detingut i alliberat amb càrrecs en el marc d’aquesta investigació, "hauria de dimitir". Les forces del Pacte aprovaren d’urgència un pla presentat per carreteres (UM) –l’anterior caducà i s’haurien pogut donar llicències allà on es preveien traçats–, amb el compromís de modificar-lo amb al·legacions, però ha acabat el període i no se n’ha fet cap de conjunta. Ara, s’haurà de negociar amb les presentades. "Si el pla s’aprova com està ara, continuarà sent un pla del passat, tindrà un excés d’asfalt i seguirà la lògica desenvolupista de governs anteriors, que dóna hegemonia al transport privat i fomenta més urbanització", afirmà el portaveu adjunt del Bloc, Miquel Àngel Llauger. El Bloc pretén una "revisió en profunditat" del pla i que s’obri un nou període d’exposició pública, fet que en retardaria l’aprovació fins a final d’any.

Demanen que es redimensioni el nou segon cinturó

Les 36 al·legacions plantejades pel Bloc demanen l’eliminació de les tres noves autovies previstes (Llucmajor-Palma, Manacor-Sant Llorenç i Peguera-Andratx-Port d’Andratx) i, en el seu lloc, millorar els punts conflictius. També s’oposen a l’ampliació a sis carrils de l’autopista d’Inca i d’altres vies, com la de Pòrtol a la carretera de Manacor, que configuraria el tercer cinturó. A la vegada, rebutgen diverses variants proposades, com la Sud de Felanitx, la Sud d’Artà, la de Sineu, la de la Ràpita, la de Selva-Caimari i la de Santa Margalida; i la modificació d’altres projectes d’aquest estil per fer-los menys impactants.

El Bloc també planteja que el projecte del nou segon cinturó s’ha de "redimensionar". Ara, les forces del Pacte tenen consensuat el traçat i les línies generals del projecte, però no el detall de l’actuació. Barceló demanà ahir la "compactació" de la via, que s’hi consensuïn els accessos, que es permeti certa permeabilitat a Son Ferriol, perquè es preveu fer un institut a l’altra banda de carretera, i que es vagi en compte amb les zones protegides devora la Real.