TW
0

"Poder decidir sobre les pròpies infraestructures, tant en ports com en aeroports, i poder tenir la decisió sobre les inversions són els grans reptes que té en aquests moments la nostra comunitat autònoma". Així ho afirmà ahir el conseller de Mobilitat i Ordenació Territorial, Biel Vicens (Bloc), en la inauguració del debat de conclusions del Llibre Blanc de les Infraestructures de l’Euram –Euroregió de l’Arc Mediterrani–, impulsat per l’institut d’economia i empresa Ignasi Villalonga per fer una diagnosi de situació i per plantejar les necessitats futures als territoris de parla catalana. En un acte a la Cambra de Comerç, al qual assistiren experts en la qüestió, i en presència del conseller d’Economia, Carles Manera, i del secretari de l’institut Ignasi Villalonga, Eliseu Climent, el titular de Mobilitat reclamà que les Illes puguin acabar decidint sobre les seves pròpies infraestructures sense passar per Madrid.

Segons Vicens, a curt termini s’ha d’aconseguir que s’implantin models de cogestió aeroportuària, amb presència majoritària dels representants locals en la presa de decisions. I a llarg termini, aquestes resolucions "han de poder ser adoptades amb caràcter autònom", per part del Govern i dels consells, com passa a molts punts d’Europa. El responsable defensà les apostes del seu Govern pel transport públic i, amb el conseller Manera, destacà la tasca de l’institut Ignasi Villalonga a l’hora de fer una diagnosi de situació de les infraestructures i de les seves necessitats futures. En les mateixes jornades, segons recull l’agència Europa Press, el president d’Spanish Federation of Freight Logistics and Transportation Organizatio, Enric Ticó, plantejà com a alternativa a l’ampliació del port de Palma la potenciació d’un altre port de l’Illa. Segons l’expert, s’haurà de decidir si el port de Palma vol potenciar el vessant industrial, de tràfic de mercaderies, o potenciar la turística i ser un port integrat a la ciutat.

Cogestió, menys cotxe i energia renovable

Les conclusions del Llibre Blanc de les Infraestructures de l’Euram apunten a un increment demogràfic a les regions de parla catalana, sobretot les costaneres, per l’arribada de població de rendes mitjanes i altes i la moderació de la demanda de llocs de feina poc qualificats. L’informe avança que el turisme serà un dels motors principals a l’eix mediterrani i tendirà cap a "serveis avançats a les persones, de tipus formatiu o educatiu, salut i benestar, esport o lleure, cultura i negocis". Pel que fa als aeroports, considera que la capacitat és suficient i planteja la necessitat de la cogestió per "donar una millor oferta de destinacions i freqüències".

La xarxa de vies bàsiques de carreteres "s’haurà de recondicionar i millorar" i en la local s’haurà de suplir el dèficit d’inversions. "Les polítiques de mobilitat urbana han d’anar a favor de la integració tarifària, el transport públic i els modes no motoritzats en l’àmbit urbà". Als centres, planteja ampliar zones de vianants i l’ús racional del vehicle privat. El subministrament d’ai- gua proposa solucionar-lo amb dessaladores i l’energètic i desenvolupar energies renovables. Finalment, reclama transparència a les administracions a l’hora de planificar infraestructures.