TW
0

L’Autoritat Portuària de Balears, a causa de la crisi, no troba finançament privat per tirar endavant el macroprojecte d’ampliació del Port de Palma, segons infomà ahir el president de l’entitat, Francesc Triay. El cost d’aquesta infraestructura, plantejada per incentivar el turisme de creuers, supera els 1.000 milions d’euros i suposaria un gran impacte ambiental. El mateix funcionament de l’organisme, autogestionat amb les taxes dels vaixells que entren i surten dels ports, fa inviable percebre fons estatals. La dependència de la iniciativa privada provoca que, de moment, el projecte estigui returat. "No és que pensem que l’ampliació del port hagi deixat de ser necessària. Senzillament succeeix que, ara, ens han vingut mal dades i no trobam com poder-la finançar", manifestaren fonts de l’organisme estatal que es cuida de la gestió de la majoria de ports de Balears.

Segons Triay, però, hi ha una escletxa que podria impulsar el projecte. El recent viatge del president Antich i d’alguns consellers a Brussel·les pot suposar, segons el parer del cap de l’Autoritat Portuària, un punt de partida per solucionar el finançament. El Fons Europeu de Cohesió no dóna doblers per a infraestructures en funció de la renda per càpita de cada estat, sinó de cada comunitat autònoma en qüestió. Com que Balears la té elevada, el president de l’Autoritat Portuària pensa que l’expedició organitzada per la Conselleria de Comerç haurà servit, per ventura, per superar aquest entrebanc. Les obres del macroprojecte durarien entre 10 i 15 anys i consistirien en la construcció d’un braç de ciment enmig de la mar, paral·lel a l’actual dic de l’Oest. Com a resultat, 100 hectàrees de superfície marina quedarien condemnades entre els dos braços, cosa que provocaria l’alteració dels corrents marins.

Descens de mercaderies

D’altra part, Triay informà que actualment hi ha un descens "important" en l’arribada de mercaderies. Aquesta davallada és d’entre un 10 i un 15% amb relació a anys anteriors. Els ports de Maó i d’Eivissa en són els més afectats. Triay donà a conèixer totes aquestes dades durant l’acte de presentació del nou passeig construït sobre el dic de l’Oest.

GOB: "Si hi ha interès polític, ressorgirà"

El GOB, l’única entitat que s’ha manifestat obertament en contra de l’ampliació del port de Palma, reaccionà ahir amb prudència a les paraules de Francesc Triay. "És molt trist que l’única cosa que pugui aturar el macroprojecte sigui la qüestió econòmica, i no el gran impacte ambiental que provocaria", digué Margalida Ramis, portaveu de l’associació. Tanmateix, manifestà, "si hi ha interès polític, l’ampliació del port de Palma ressorgirà en qualsevol moment". El seu parer és que "ara la conjuntura econòmica atura moltes de coses, però no és que es descartin. Simplement, estan sobre la taula en espera que sigui el moment idoni per donar-los sortida".

Pels ecologistes, el projecte no suposa només una agressió al medi ambient. "Aquesta infraestructura implica perllongar un cicle econòmic expansiu amb més turistes, més ciment, més urbanitzacions, més vaixells... Potser, si un dia arriben a signar-lo, allò que faran és encarregar-ne un estudi d’impacte ambiental. El que fan aquests estudis, però, just és minimitzar el mal que ha de venir", assenyalà Ramis. El projecte de l’Autoritat Portuària és semblant al del palau de l’òpera que Matas presentà en el seu moment. Aquella obra també preveia guanyar més terreny a la mar i fer augmentar el nombre d’amarraments esportius, cosa que també preveu el projecte defensat per Triay.