TW
0

El portaveu del Bloc i secretari general del PSM, Biel Barceló (Palma, 1967), assumeix el decret Nadal i defensa que amb les aportacions del seu grup s’han limitat les excepcions urbanístiques que es preveuen perquè els hotelers puguin reformar els seus establiments. No té la sensació d’haver-los donat cap privilegi.

En temps de crisi, la solució és fer excepcions urbanístiques?
En temps de crisi, s’han de prendre decisions difícils i valentes. Si es refereix a les excepcions urbanístiques del decret llei de Turisme, hi havia un acord en els objectius, però s’havien de posar límits a l’hora de definir com arribar-hi. El decret recull pràcticament tot el que havíem plantejat i que retalla les excepcions urbanístiques.

Quins objectius?
Agilitar tràmits administratius i afavorir una sèrie d’inversions que ajudassin a modernitzar els hotels i que hi hagués circulant.

Creieu en les declaracions responsables per iniciar activitats turístiques i industrials?
Es planteja que una persona responsable d’una obra, arquitecte o enginyer doni fe que compleix els requisits per iniciar l’activitat. L’Administració deixa començar i en fa una comprovació posterior.

I l’Administració està preparada per fer comprovacions?
Hi ha d’estar. Fins ara les activitats comencen sense la llicència d’activitat i quan l’Administració hi dóna permís ja funciona sense que ningú no se n’hagi fet responsable. Ara això serà així, però amb un tècnic que se n’haurà fet responsable. És una bona solució.

El decret Nadal és la salvació a la crisi?
No. És una més de les moltíssimes accions que s’han de fer. Té una importància molt relativa.

Quins efectes tindrà?
Les inversions mouran el sector de la construcció per reformes i rehabilitacions i permetran al sector turístic oferir serveis que ara no pot donar, un complement per fer-lo més competitiu. I això té els efectes que té.

L’article 17 diu que la modernització dels hotels estarà exclosa durant dos anys dels paràmetres urbanístics i turístics. PSM i Bloc hi estan d’acord?
Assumim el que hem signat. L’article diu això i els casos en què es poden aplicar les excepcions.

Considera que aquest decret llei està propiciant la consolidació de model turístic actual en lloc de l’esponjament?
Amb el decret, per la via de la regularització de places il·legals, es preveuen una sèrie d’ingressos. S’ha parlat des de 50 fins a 90 milions d’euros. Una part dels ingressos s’invertiran en esponjament.

I us refiau d’un sector amb unes 15.000 places il·legals?
És greu el que ha fet el sector en contra d’ell mateix, però s’ha d’afrontar. Fins ara, cap administració no havia fet el que tocava, que és sancionar i tancar-les. Ens trobam una situació consolidada i ens proposam la seva regularització, tot i que amb condicions. Nosaltres n’hem introduït. Però posats a mirar, el problema del sector també ve de tot el que s’ha fet a favor del turisme residencial.

En quin sentit?
La permissivitat que hi ha hagut amb el turisme residencial, les previsions d’urbanitzacions que hi ha al pla territorial del PP i UM. Alguns han descobert ara el turisme hoteler, com UM i Miquel Nadal, quan fins fa poc les seves polítiques anaven a favor del turisme residencial, que va en contra de l’hoteler. Nosaltres sempre hem estat amb el turisme hoteler.

Per què ara els hotelers poden gaudir d’uns privilegis que no tenen la resta?
S’ha d’estudiar que altres sectors, per exemple la indústria i l’agricultura, puguin tenir determinades facilitats per tirar endavant en temps de crisi. No pot ser que només es faci per a un sector.

I també passaran per excepcions urbanístiques?
Procurarem que no. En aquest decret les excepcions urbanístiques, tot i que s’han magnificat molt, estan molt acotades. No afecten sòl rústic protegit ni zones patrimonials, el 10% d’increment està permès només per uns serveis concrets. En realitat, és una reordenació dins el mateix espai que ja ocupa l’hotel. Difícilment es veuran grans increments de volum sobre el que ara hi ha.

El Bloc ha limitat aquest decret, però el resultat no se l’esperaven ni els hotelers, segons va dir Nadal.
Crec que els hotelers esperaven bastant més. Amb les nostres aportacions ha quedat bastant limitat i l’assumim perfectament.

Si haguessin estat a l’oposició, hi haurien votat a favor?
No sé el que hauríem fet. Ara governam i en una situació de crisi. Hem fet aportacions al decret que són lògiques, raonables i són les que s’havien de fer.

Quina diferència hi ha entre això i Son Espases?
No té res a veure.

Són dinàmiques que potser no s’esperaven d’un pacte de centreesquerra.
Son Espases, si hagués depès de nosaltres, no s’hauria fet perquè hi havia un compromís. En canvi, amb aquest decret no s’incompleix cap acord. Al contrari, apostàvem pel turisme hoteler i no hem canviat.

Donant privilegis als hotelers, el PSM i el Bloc demostren ser pragmàtics, forces de govern?
No tenc la sensació d’haver donat cap privilegi als hotelers i tampoc la nostra intenció no és ser pragmàtics. Aquest és un Govern plural i ha de dur a terme determinades accions.

Algú del PSM li ha fet arribar el malestar per la seva posició?
No.

Considera que ha traït el seu electorat?
No consider que haguem traït el nostre electorat. Això s’està fent molt gros i quan es facin les obres veurem que tot és molt moderat.

El PSM s’oposava al decret al principi, però veu que queda sol, creu que perdrà la batalla i opta per limitar el seu abast. És aquesta la pel·lícula?
No estàvem en contra del decret, rebutjàvem l’article 17, que és el que posà Nadal i que, tal com estava redactat, era una animalada. Amb la nostra aportació, aquest punt i altres són ara assumibles. També és cert que molts dels qui després l’han criticat no deien res durant el debat.

Poden modificar els plantejaments fins a la ratificació del decret llei al Parlament?
Tenim un pacte i el que està pactat és el que es pot aprovar. Si hi haguessin canvis s’haurien d’estudiar, però no acceptarem rebaixar les limitacions urbanístiques.

Aprovat el decret, no hi ha entrebancs a la llei del sòl.
No hi ha un pacte que els lliga, però tenim clar que la llei del sòl és importantíssima, ha de sortir i ha de canviar el model territorial i, per tant, no pot estar descafeïnada. La llei serà la punta de llança del canvi de model territorial.

El decret Nadal es justifica per la crisi, però a la crisi s’afegeix el mal finançament.
Sense finançament es fa difícil afrontar la crisi. I s’agreugen els problemes perquè mal finançament vol dir mals serveis públics, educació, sanitat, serveis socials i transport públic. Els seus usuaris, que són els més necessitats i els que més perjudicats es poden veure per la crisi, acaben patint el problema del finançament.

I pinta malament.
Sí. Volem ser optimistes, però temem que podem quedar molt per sota de les expectatives.

I si acaba malament, què farà el Bloc?
Tenim un pacte amb el PSIB-PSOE, no amb el PSOE de Zapatero. Per tant, el Pacte no ha de patir per això. Tanmateix, hi haurà una guerra gran amb el Govern espanyol i una demostració que el PSIB-PSOE no influeix en el PSOE i, per tant, hauríem de prendre nota amb vista a futurs pactes.