De fet, Bloc i PSIB-PSOE, que integren el Pacte al Consell amb UM, s’han manifestat en la mateixa direcció i UM, que controla el Departament de Carreteres, s’ha compromès a acceptar-los al·legacions en aquest sentit. "Els allargaments i ampliacions de determinades carreteres no són racionals si hi ha un impuls com el previst en el transport públic", advertí el conseller de Mobilitat, Biel Vicens, qui afegí que el seu departament "no està d’acord ni amb el segon ni amb el tercer cinturó", referint-se al segon cinturó del PPi al tercer, previst en el pla a llarg termini. Segons Vicens, el Consell hauria de fer un estudi de mobilitat que tingués en compte no només el transport privat, sinó sobretot el transport públic, abans d’aprovar de manera definitiva el pla de carreteres. Per altra banda, la Conselleria de Mobilitat també demanarà que el pla inclogui accessos preferents per als autobusos, que ara han de patir els embossos de trànsit gairebé diaris.
Així ho avançà el conseller després d’entrevistar-se amb la vicepresidenta del Consell i portaveu del Bloc a la institució, Joana Lluïsa Mascaró, qui reiterà la intenció de la coalició progressista de renegociar amb UM i PSIB-PSOE el pla de carreteres perquè no inclogui els 33,6 quilòmetres de noves autovies previstes a llarg termini, com tampoc el tercer cinturó. El pla de carreteres fou aprovat inicialment abans de Nadal amb els vots del PSIB, Bloc i UM, però amb el compromís que consensuarien canvis durant el període d’al·legacions. En realitat, el pla que ara s’ha aprovat és el que plantejaren els tècnics del Departament de Carreteres i fou acceptat pels socis del Pacte perquè si no, caducava l’anterior, la qual cosa hauria provocat que s’aixecassin totes les reserves de terrenys per fer les carreteres i els ajuntaments haurien pogut concedir llicències d’obra en els traçats de futures vies.
Mascaró reiterà la seva oposició a les autovies Llucmajor-Campos, Peguera-Andratx i Manacor-Sant Llorenç, previstes en el pla a llarg termini. Al mateix temps, afegí que el tercer cinturó, malgrat que estigui inclòs en anteriors plans de carreteres, "ara seria un bon moment per fer-lo desaparèixer". Segons Mascaró, la idea del Bloc és que "no s’ampliï la destrucció del territori quan hi hagi alternatives" i que no es facin més desdoblaments allà on es preveuen fer millores en el transport públic.
GOB: "És un pla de transport privat"
Els ecologistes del GOB, que també participaren en la reunió amb el conseller de Mobilitat i la vicepresidenta del Consell, coincidiren amb ells a l’hora de rebutjar la previsió de noves autovies i del tercer cinturó, que figura al nou pla de carreteres del Consell. Tanmateix, també deixaren clara la seva oposició al segon cinturó, que el Pacte anomena ara ‘via connectora dels accessos a Palma’. La portaveu d’aquesta entitat, Margalida Ramis, considerà "inadmissible" que s’hagi projectat un traçat de segon cinturó sense fer abans un estudi de mobilitat dels accessos a Palma que tingui en compte el transport públic. Alhora, criticà que s’hagi fet el pla sense tenir en compte les previsions de millora del transport públic a tota l’Illa.
La filosofia no agrada
Els representants de l’entitat que ahir acudiren a la Conselleria de Mobilitat, Margalida Ramis, Macià Blàzquez i Tonina Siquier, mostraren la seva preocupació per les noves autovies previstes al pla i rebutjaren la "filosofia" del document perquè, segons ells, "no té en compte els esforços que s’estan fent per incentivar el transport públic" i perquè "l’únic objectiu d’aquest pla és el transport privat", sentencià la portaveu. "Com més carreteres, més cotxes", advertí Ramis, quan el que s’hauria d’haver previst és que "com més transport públic més usuaris".
Per tot això, els membres del GOB anunciaren que presentaran al·legacions al pla en aquest sentit i criticaren que les forces d’esquerres haguessin votat inicialment un document que preveu, entre d’altres actuacions, 33,6 quilòmetres de noves autovies. Concretament, els ecologistes rebutgen de ple que es vulgui allargar l’autovia de Llucmajor fins a Campos i la de Peguera fins a Andratx. Tampoc no accepten que s’ampliï el desdoblament de Manacor fins a Sant Llorenç o que es plantegi un tercer cinturó de Palma quan també estan en contra de la solució que finalment ha consensuat el Pacte per al segon cinturó de Ciutat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
S'ampliació de les carreteres es necesari i absolutament prioritari. Qui no vol veure aixó es que esta bollat