TW
0

El setge s’estreny. Un testimoni ha reconegut que va cobrar amb doblers negres una part de la feina que va fer a la casa de l’expresident Jaume Matas al carrer de Sant Feliu de Palma. La Guàrdia Civil, a instàncies de la Fiscalia Anticorrupció, està prenent declaració a empresaris que han treballat a l’interior de la planta noble propietat del matrimoni Matas. Un d’aquests declarà que la major part dels doblers que cobrà li varen ser abonats en negre, és a dir, en metàl·lic i fora factura. La resta, per una quantia molt inferior i que en cap cas no cobreix la prestació, els rebé mitjançant la presentació d’una factura a nom de Jaume Matas.

L’expresident no realitzà personalment la transacció econòmica. La persona que proposà a l’empresari aquesta modalitat de pagament hauria estat el conegut decorador Antoni Obrador, encarregat de l’interiorisme del pis. En la seva declaració davant els investigadors, l’empresari aportà la factura a nom de Jaume Matas. Així mateix, el testimoni aclarí que havia presentat una declaració complementària davant Hisenda. Aquest document li evità la possibilitat de sortir de l’interrogatori imputat per una infracció o delicte fiscal. Pel que ha transcendit fins ara, els investigadors estan interessats a saber com es varen pagar una complexa instal·lació elèctrica, un sistema audiovisual integral d’una marca d’alt estànding, electrodomèstics de cuina i mobles de disseny que presumiblement són dins l’habitatge.

La investigació sobre el casal de Sant Feliu, iniciada arran d’una denúncia anònima a l’Agència Tributària, és complexa. Per una banda, hi ha dubtes sobre com finançà la societat Nova Lebritja SL la rehabilitació de tot el casal. Amb molt pocs doblers es comprà i es rehabilità l’edifici manierista, que es trobava en molt mal estat de conservació. Per l’altra, la Fiscalia vol saber com va poder pagar el matrimoni Matas els béns mobles i les instal·lacions que hi ha a l’interior. Aquesta qüestió que ara s’investiga per la via penal no és nova.

Declaració de la renda

L’octubre de 2006, quan entre la ciutadania començaren els comentaris d’estupefacció sobre l’adquisició del casal i del seu equipament, Matas va fer pública la seva declaració de la renda a la plana web del PP. Entre 2003 i 2005 ingressà prop de 360.000 euros. En el debat de política autonòmica, i ofès per les sospites, digué que seria el primer polític que acceptaria una investigació sobre el seu patrimoni. Les diligències que realitzen la Fiscalia i la Policia judicial no han passat al jutjat. Es dóna per fet que els administradors de la societat i l’expresident del Govern seran citats a declarar. L’estatut del Ministeri Fiscal obliga els investigadors a prendre declaració als sospitosos pel principi de contradicció de la denúncia.

En aquest sentit, el misser de Jaume Matas, Rafel Perera, entregà una carta a la Fiscalia el 22 de desembre passat per aclarir que l’expresident, que resideix a Washington, està localitzable i no té cap inconvenient a prestar declaració si se’l requereix. Perera evità d’aquesta manera la possibilitat que es formulin cerques a través de la Policia internacional, un fet que es comentà quan el cas Palma Arena entrà en el Jutjat d’Instrucció número 3.

Velasco també hi implica l’expresident

El nom de Jaume Matas surt en una altra declaració judicial. Luis Velasco, que va ser el braç dret del productor televisiu José Luis Moreno en la IB3 de la legislatura passada, declarà que havia vist com aquest darrer entregava a Matas 200.000 euros en concepte de comissió. Aquesta declaració va ser feta davant la Guàrdia Civil quan va ser detingut per presumptes amenaces contra Moreno. Abans d’aquest Nadal, la Fiscalia ordenà un escorcoll a IB3.

Per agost, ben tranquil

L’expresident, convertit ara en alt executiu del Grup Barceló, declarà l’agost passat al diari El Mundo de Baleares, propietat d’aquests hotelers, que té "la consciència ben tranquil·la": "Si hi hagués res d’estrany (en la compra del casal) ja ho haurien descobert. Ves si no ho han mirat!", va exclamar. També va assegurar que l’habitatge va ser adquirit amb el seu sou i el de la dona, "i tenim pocs dubtes que si ho haguéssim fet de manera il·lícita ja ens haurien mortl Li garantesc que ganes no en falten".

Obrador, el "creador d’espais"

Antoni Obrador (Palma, 1956) s’ha llaurat al llarg de quasi trenta anys un prestigi com a interiorista a través de la seva empresa Denario, radicada al carrer de Sant Feliu, molt a prop del casal Matas. Ha estat casat amb Carme Planas, de la família propietària de la Clínica Planas, i amb Clara Urquijo, pertanyent a la coneguda nissaga aristocràtica espanyola. Ben relacionat amb la jet-set mallorquina, ha dissenyat interiors de moltes cases conegudes. La de Matas n’és una.

L’expresident va distingir Obrador amb el premi Ramon Llull l’any 2005, poc abans que se sabés que havia obtingut la propietat de la planta noble de can Sales Menor. De fet, Obrador passa per ser un decorador excel·lent dels palaus de la noblesa mallorquina. També ha desenvolupat els projectes interiors de l’hotel Florida de Barcelona i el del cap Enderrocat a Mallorca. A la seva empresa, i segons la pròpia pàgina web, hi treballa un equip format per catorze professionals: dos arquitectes, un enginyer industrial, un grup de dissenyadors i decoradors, un assessor hoteler, un projectista i diferents càrrecs administratius. Obrador es defineix a si mateix com "autodidacte".

L’empresari es promociona com a "creador d’espais". Així defineix la seva tasca: "La darrera fase de tot projecte és la decoració. L’elecció correcta de les teles, del mobiliari i dels complements crearà l’espai que cercam". Obrador afirma en les seves promocions que "a Denario posam a disposició del client un taller on, ben assessorat per professionals experimentats, se li farà un projecte a mida de les seves necessitats i on podrà elegir tots els accessoris que ha de menester per al seu espai vital". Curiosament, quan posà en marxa l’empresa l’any 1980, amb despatx al carrer dels Oms, Obrador li donà el nom de la moneda romana.

En aquella dècada començaven a impulsar-se les restauracions al centre antic de Palma. Es començava a superar el procés de certa degradació i despoblament que s’hi va viure en els anys seixanta i setanta, coincidint amb el boom de l’Eixample. A poc a poc, el barri vell ha anat recuperant la seva personalitat, però a força de grans inversions per part dels propietaris. Obrador ha sabut pujar al carro dels "espais integrals". A can Matas sembla que ho va fer amb doblers negres i amb una factura a nom de l’expresident.