TW
0

Els ciutadans de les Balears són els primers de tot l’Estat que podran pagar els seus tributs locals i els cedits a la Comunitat a través d’internet. Aquest és un exemple de l’objectiu de facilitar i agilitar els tràmits als contribuents amb què nasqué ahir l’Agència Tributària de les Illes Balears, un ens que es deriva del nou Estatut d’Autonomia. Amb la seva creació, se suprimeix la Direcció General de Tributs, que es trasllada amb tot el personal. L’exdirectora general i ara responsable de l’Agència Tributària, Maria Antònia Truyols, destacà ahir l’accés a nous tràmits telemàtics com una de les principals millores que suposa el nou ens, dependent de la Conselleria d’Economia i Hisenda. A través del portal www.aitb.es, els contribuents de les Illes podran abonar mitjançant transferència o targeta bancària els seus tributs fins a quantitats de 1.800 euros.

A més d’això, entre d’altres consultes, podran comprovar la seva "carpeta fiscal", amb els pagaments tributaris que té pendents cada contribuent amb les administracions local i autonòmica i els terminis per fer-los efectius. Els responsables estimen que més del 10% de la recaptació de l’agència –uns 85,7 milions d’euros– es farà per aquesta via. El Govern, però, vol que la creació de l’Agència Tributària pròpia vagi més enllà d’això a fi de cercar una major eficiència en la recaptació que al mateix temps permeti que els ciutadans disposin de més informació i assistència. Truyols destacà així el desplegament inicial de 31 oficines arreu de les Illes, un nombre que s’ampliarà mitjançant convenis amb els ajuntaments, entre oficines de recaptació de tributs locals, gestores dels tributs autonòmics i liquidadores, que tindran ara una funció unificada i més informativa.

La responsable de l’Agència també subratllà que la creació de l’ens s’ha fet sense reproduir l’estructura de l’anterior Direcció General de Tributs, sense repercutir així en un increment de les despeses de personal. A l’Agència Tributària de les Illes Balears hi treballaran de manera inicial 344 persones, que hauran de gestionar prop de 2,2 milions d’expedients en matèria tributària per recaptar al voltant de 800 milions d’euros anuals. Aquesta quantitat sortirà dels tributs autonòmics cedits a la Comunitat, que són el de patrimoni, el de transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, el de successions i donacions, la taxa del joc i el cànon de sanejament d’aigües. Això al marge dels tributs locals que cedeixen els ajuntaments via conveni i els trams d’imposts cedits per l’Estat: un 33% de l’IRPF, un 35% de l’IVA i un 40% dels imposts especials. Aquests percentatges s’incrementaran ara amb el nou model de finançament.

Més difícil per als defraudadors

A banda de tot això, el Govern vol que l’Agència Tributària sigui una eina per intensificar la lluita contra el frau fiscal, un delicte que Balears pateix de manera accentuada. Entre les mesures que es posaran en marxa hi ha la creació d’una comissió específica i una oficina que seleccionarà els contribuents i les operacions a comprovar. Per actuar contra el frau, es mantindrà una estreta col·laboració amb l’agència estatal i altres administracions.