TW
0

La corrupció i la "mala" gestió de l’anterior Govern del PP han suposat per a les arques autonòmiques un espoli de 150 milions d’euros, una quantitat que ha posat entre les cordes l’actual Executiu a l’hora de quadrar els pressuposts, cosa que agreuja la situació financera de la comunitat i dispara el deute per poder fer front a la despesa pública. Així ho assegurà el conseller d’Economia, Hisenda i Innovació, Carles Manera, en una entrevista concedida a l’agència Europa Press.

La gran majoria de les obres d’infraestructura executades per l’anterior Govern es realitzaren amb una elevada desviació pressupostària, que en el cas del Palma Arena fou del 67,9%. El velòdrom es contractà per 47,7 milions, mentre que el seu cost final ascendí a 78,6 milions, si bé l’empresa constructora en reclama 80 a l’actual Executiu.

Manera manifestà que la gravetat de tot això "no és només que l’anterior Govern posàs la mà a la caixa, sinó que gestionà tan malament, amb tanta desídia i amb tanta frivolitat, que ens han suposat una despesa brutal a tots". Corrupció i "pèssima" gestió anaren de la mà en la passada legislatura i el resultat són 150 milions d’euros sostrets o malgastats.

En el cas concret del Palma Arena, tota la informació que està apareixent "està involucrant directament Jaume Matas". "Potser ell no tenia ni idea del CDEIB, però en el projecte del velòdrom hi ha invocacions clares a Matas", afirmà Manera, mentre recordava que diverses persones han afirmat que reberen "ordres explícites" de l’anterior president sobre qüestions relacionades amb el Palma Arena", cosa que evidencia que "alguna noció havia de tenir d’allò que estava passant". "No és possible que no estigués al corrent del que hi ha darrere el Palma Arena", assenyalà el conseller.

Un altre cas flagrant en què el cost final es disparà respecte a l’import previst és el metro. Ha tingut un cost final un 67,3 per cent superior de l’inicialment assignat, i si se sumen els 28 milions d’euros que ha costat "arreglar els nyaps" després de la inundació, despesa final és de 350 milions. Les carreteres que s’executaren en virtut dels convenis signats amb l’Estat el 1998 i 2004 registren desviacions pressupostàries d’un 25,4 i un 172,7%, respectivament. "El sobrecost per a l’erari públic és enorme", segons Manera.

Corrupció: 90 milions

La gestió que realitzà l’anterior administració "seria inexplicable en una empresa privada", destacà. I si se li suma "la corrupció stricto sensu, estarem parlant de 80 o 90 milions d’euros més; només en operacions il·lícites". Grosso modo, desgranà Manera, la corrupció ordida a través dels casos Bitel, Turisme Jove i CDEIB ascendeixen a 1 milió, 6 i 7 milions d’euros, respectivament. "El Palma Arena encara ha d’explotar, però serà brutal", exclamà. Aquesta obra "és un cas molt greu per com es féu, pel nyap que ha suposat, per l’enorme envergadura, i per les qüestions fosques que es puguin deduir," postil·là.

Segons Manera, "no és possible que un conseller firmi autoritzacions de crèdit de 10 milions d’euros i no sàpiga què està firmant". "Potser em passarà per alt un menú de 30 euros, però si he d’autoritzar una ampliació de crèdit de diversos milions, no dubti ni un segon que ho estudiaré". "El que no és tolerable és argumentar que no se sabia res", tesi que manté la generalitat dels exconsellers esquitxats en casos de corrupció en la passada legislatura que està investigant la Justícia.