TW
0

"Allan Fernando, Jennifer Alexandra, Anneta Alexandrova, Daniela Andrea, Kelly Vanessa...". Així cridava un per un Nanda Ramon, la regidora de Cultura de Palma, als alumnes que aquest estiu han participat als tallers d’immersió lingüística de l’Ajuntament. A tots ells se’ls donà, la setmana passada a la Fundació Pilar i Joan Miró, un diploma que acredita els coneixements adquirits sobre la llengua de Mallorca.

I Ramon, en dir el llarg llistat de noms, no podia evitar travar-se la llengua. No debades, la majoria no figuren al santoral tradicional mallorquí. Aquesta varietat d’antropònims evidenciava l’origen d’aquests al·lots, que tenen edats d’entre 10 i 15 anys.

"La majoria dels 77 joves que han fet els tallers prové de l’Amèrica Llatina. N’hi ha 24 de l’Equador; 18, de Colòmbia; 8, del Perú... i altres que són de l’Argentina, Bolívia, Xile i també de l’Índia i de Bulgària", explicà la regidora.

L’objectiu de l’organització d’aquesta activitat ha estat la d’absorbir tots aquells al·lots que arribaren a Mallorca a partir de maig, quan l’oficina d’escolarització ja no els deixà incorporar-se al curs escolar.

"De tot d’una, nosaltres volíem publicitar aquesta iniciativa —explicà Paula Fluxà, responsable de Política Lingüística de Cort—, però no va ser necessari perquè els joves venien de l’oficina d’escolarització cap a l’Ajuntament".

"I vaja, parlar parlar... no ho sé. Però l’explicació que ens han fet en aquest museu, l’he entesa quasi tota", afirmà Sajaan Singh, un jove de tretze anys procedent de la regió del nord de l’Índia del Punjab, en relació amb la visita guiada de la Fundació.

"Enguany, aquests tallers han estat un poc improvisats. L’any que ve, però, pensam que ho podrem preveure amb més temps i començar-los més prest. Així, no tindran lloc només per juliol i per agost", va explicar Nanda Ramon.•

Aprendre la llengua mitjançant activitats lúdiques

Els tallers, organitzats per l’Ajuntament mitjançant l’empresa de serveis lingüístics Paraula, han tingut una finalitat doble. D’una banda, s’hi ha ensenyat llengua catalana durant dues hores de dilluns a dijous i, de l’altra, cada divendres s’organitzava una eixida cultural o lúdica.

Els joves han après així algunes nocions de llengua i, de passada, han conegut què és Mallorca, la seva història, les seves tradicions... Es tracta d’una manera d’afavorir l’aprenentatge de la llengua pròpia fent que sigui mengívola.

En començar el curs escolar, d’aquí a poques setmanes, aquests joves ja no partiran de zero. Les nocions apreses durant l’estiu serviran perquè el rendiment acadèmic ja sigui visible des del primer dia de classe.

Aquesta és una de les iniciatives impulsades des de Cort pel Departament de Política Lingüística. És una activitat pionera si es té en compte que a Palma no s’havia fet mai res de semblant en la legislatura anterior.