El Consell de Ministres aprovà dijous el conveni del ferrocarril amb les Illes Balears. Aquest acord significarà l’arribada de 443,75 milions d’euros a l’Arxipèlag d’aquí a 2011. El president del Govern balear, Francesc Antich, manifestà ahir la seva satisfacció pel vistiplau de l’Executiu central al conveni.
Alhora, agraí el paper en la negocició de la Conselleria de Mobilitat i la d’Economia i del president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero.
Antich qualificà el fet de "fita històrica" i en volgué destacar dos aspectes pels quals, a parer seu, és tan important el conveni. En primer lloc, perquè el seu Govern evidencia així la seva "aposta per un transport públic social, que respecti el medi ambient i sigui competitiu". La segona causa és que amb les obres públiques que es podran fer, es crearan llocs de feina, si bé no n’especificà quants.
En què es gastaran
El conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, també mostrà la seva satisfacció per l’aprovació d’aquest pla, gràcies al qual "es podrà materialitzar l’objectiu del Govern en el transport públic". Vicens explicà que el conveni, que serà vigent entre enguany i el 2011, presenta unes condicions molt avantatjoses per a les Illes, ja que serà el Govern balear qui s’encarregui dels estudis, de les licitacions o dels controls, entre altres aspectes. A més, una comissió mixta de l’Executiu central i de l’autonòmic realitzarà el control i el seguiment de l’acord.
Vicens detallà a què es destinaran els més de 443 milions d’euros que aportarà Madrid. La major part, 190 milions, serà per construir la línia Manacor-Artà i per a l’estudi de la prolongació fins a Cala Rajada. I 38 més serviran per comprar noves unitats elèctriques per a la línia.
92 milions d’euros faran possible el trajecte que unirà sa Pobla amb Alcúdia. L’adquisició de noves unitats tractores per a la línia Palma-Inca costarà 55 milions. Una part dels doblers es dedicarà a millorar la xarxa ferroviària, com ara els 14 milions que s’utilitzaran per automatitzar i per comunicar diversos passos a nivell, o els 22,6 que permetran suprimir-ne d’altres.
Els 32 milions restants serviran per ampliar els tallers de Son Rullan —10,2— i per comprar terrenys on construir els tallers de l’Enllaç —1 milió per adquirir-ne el sòl i 20,8 per alçar-hi els edificis.
Dels 443 milions, enguany n’arribaran a Balears 3, i l’any 2009 25 més. El gruix de la inversió serà entre 2010 i 2011, quen es preveu que s’executin els projectes. Serà el segon semestre de 2009 quan es determinin les inversions dels dos darrers anys. Vicens destacà que en el conveni es preveu la reprogramació de les anualitats perquè no es perdi cap euro.
A més dels doblers del conveni, el Govern balear invertirà 60 milions d’euros en el desdoblament de la via entre Inca i l’Enllaç, en l’electrificació de les línies, en la millora de les estacions i en intervencions als passos a nivell.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Fantàstic on vam aconseguir treure les màquines ara en posarem a mes les vallarem! farem ponts i tunels, destrossarem el territori per portar més turistes i tots nosaltres tindrem de continuar agafant el cotxe perquè aquests polítics són incapaços de dotar llevant d'un trasnport públic de qualitat i eficient!! Més vies verdes i menys trens en zones de baixa densitat!! Que les estan treient a trotaEuropa!! i naltres fent els pardillos! Quina vergonya de pais i es diuen d'esquerdes i ecologistes!! vinga posem-nos a corre. Mallorca llevant he entrat a la vostre web fantàstic, sembla que els que defensen el tren no s'han llegit el pla de mobilitat i el pressupost que necessita el tren! Com ens prenen el pel però tranquils d'aquí 4 anys ens posaran una fantàstica autopista perquè puguem anar amb cotxe i deixar el tren pels turistes!
Ah tenim una campanya oberta. Necessitam ajuda per posar seny per defensar un transport públic de qualitat, eficien, sostenible i socialment just. http://mallorcallevant.blogspot.com/2008/07/instrucciones-para-participar-en-la.html
El tren no és la solució pel problema de mobilitat de la comarca de Llevant. Seria molt més eficient qeu s'invertissin aquests diners amb una bona de xarxa de minibusos que passassi per tots els nuclis de població (més de 20 a la comarca de Llevant) enllaçacin entre ella i amb l'estació de Manacor. Es podria començar ara mateix, seria més sostenible i socialment just. El tren només passaria per 5 nuclis de població. Tammateis es necessita fer aquesta inversió en minibusos per arribar a la resta de nuclis urbans, o és que la gent que no viu als nuclis interiors de sant llorenç, son carrió, son servera i artà, no té dret a un transport públic de qualitat i eficient sense haver de dependre del cotxe?
e