TW
0

El Consell de Ministres aprovà dijous el conveni del ferrocarril amb les Illes Balears. Aquest acord significarà l’arribada de 443,75 milions d’euros a l’Arxipèlag d’aquí a 2011. El president del Govern balear, Francesc Antich, manifestà ahir la seva satisfacció pel vistiplau de l’Executiu central al conveni.

Alhora, agraí el paper en la negocició de la Conselleria de Mobilitat i la d’Economia i del president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero.

Antich qualificà el fet de "fita històrica" i en volgué destacar dos aspectes pels quals, a parer seu, és tan important el conveni. En primer lloc, perquè el seu Govern evidencia així la seva "aposta per un transport públic social, que respecti el medi ambient i sigui competitiu". La segona causa és que amb les obres públiques que es podran fer, es crearan llocs de feina, si bé no n’especificà quants.

En què es gastaran
El conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, també mostrà la seva satisfacció per l’aprovació d’aquest pla, gràcies al qual "es podrà materialitzar l’objectiu del Govern en el transport públic". Vicens explicà que el conveni, que serà vigent entre enguany i el 2011, presenta unes condicions molt avantatjoses per a les Illes, ja que serà el Govern balear qui s’encarregui dels estudis, de les licitacions o dels controls, entre altres aspectes. A més, una comissió mixta de l’Executiu central i de l’autonòmic realitzarà el control i el seguiment de l’acord.

Vicens detallà a què es destinaran els més de 443 milions d’euros que aportarà Madrid. La major part, 190 milions, serà per construir la línia Manacor-Artà i per a l’estudi de la prolongació fins a Cala Rajada. I 38 més serviran per comprar noves unitats elèctriques per a la línia.

92 milions d’euros faran possible el trajecte que unirà sa Pobla amb Alcúdia. L’adquisició de noves unitats tractores per a la línia Palma-Inca costarà 55 milions. Una part dels doblers es dedicarà a millorar la xarxa ferroviària, com ara els 14 milions que s’utilitzaran per automatitzar i per comunicar diversos passos a nivell, o els 22,6 que permetran suprimir-ne d’altres.

Els 32 milions restants serviran per ampliar els tallers de Son Rullan —10,2— i per comprar terrenys on construir els tallers de l’Enllaç —1 milió per adquirir-ne el sòl i 20,8 per alçar-hi els edificis.

Dels 443 milions, enguany n’arribaran a Balears 3, i l’any 2009 25 més. El gruix de la inversió serà entre 2010 i 2011, quen es preveu que s’executin els projectes. Serà el segon semestre de 2009 quan es determinin les inversions dels dos darrers anys. Vicens destacà que en el conveni es preveu la reprogramació de les anualitats perquè no es perdi cap euro.

A més dels doblers del conveni, el Govern balear invertirà 60 milions d’euros en el desdoblament de la via entre Inca i l’Enllaç, en l’electrificació de les línies, en la millora de les estacions i en intervencions als passos a nivell.