Una cara de la moneda. Això és el que mostrà ahir el vicepresident econòmic del Govern, Pedro Solbes, qui proposà la cessió del 50% de l’IRPF, l’IVA i els imposts especials a les comunitats autònomes, que fins ara rebien el 33%, el 35% i el 40% respectivament d’aquests tributs. La proposta suposaria que l’Arxipèlag augmentaria en uns 750 milions la seva participació en els ingressos de l’Estat —segons les dades de 2006, el darrer any liquidat— però, si no es modificàs el càlcul de necessitats de despesa de Balears, aquests doblers no arribarien mai.
Això és perquè el sistema de finançament no només és el càlcul de recursos, que és el que ahir concretà Solbes, sinó també el de les necessitats. És a dir, el que calcula el Govern central que necessita Balears per costejar les seves competències. I fins ara, segons els paràmetres vigents, Balears recapta més del que ha de menester. Per això, juntament amb Madrid, són les úniques comunitats que aporten al fons de suficiència. Si no es canvien aquests paràmetres, la major participació en els ingressos no serviria per a res perquè just engrossiria el fons de suficiència.
Solbes no fou tan concret ahir a l’hora de definir com es revisaran els paràmetres per calcular les necessitats de cada comunitat. I en la presentació de les bases per a la reforma del sistema de finançament autonòmic, es limità a garantir que ningú no perdrà, que hi haurà finançament suficient per a totes les competències transferides i que es garantirà la mateixa cobertura de les necessitats bàsiques dels ciutadans de manera independent d’on visquin. També avançà que el nou sistema millorarà la capacitat fiscal dels territoris i que les autonomies rebran recursos pels criteris de població i sòl.
En aquest sentit, aclarí que el repartiment dels recursos es farà en funció de la població actual de les comunitats, així com de l’evolució experimentada els darrers anys. Tot i això, reconegué que no està decidit "com es durà la població de 1999 —any base de l’actual sistema— a la d’ara" per finançar els serveis. Precisament aquest fet és un dels que més ha perjudicat fins ara Balears, la comunitat que ha experimentat el major increment de població des de 1999 sense que s’hagi tengut en compte a l’hora de repartir els recursos.
Tot i que primarà la població i el sòl com a variables, l’allunyament, la immigració o la dispersió demogràfica, podrien ser tengudes en compte si hi ha acord en les negociacions. De totes aquestes variables que s’hauran de negociar dependrà que Balears acabi gestionant realment els nous ingressos tributaris cedits.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
I què va fer el pp quan manava? Amb bones paraules ho resumiria en una frase popular: -tocarse els collons!
Ademés està be això de vos donaré el 50% ... Que no es així! En tot cas, la realitat es que nosaltres li donam el 50%. Hauríem de veure en termes de números reials, quant de duros se quedaran aquí i si millorarem, o si un cas, que tot és possible, encara empitjorarem,
Tomeu, ahir vaig veure el nostre conseller per IB3 dient que aquesta merda de proposta "va en la línia del que nosaltres demanam". Ja ens preparen el terreny perquè ens enculin com sempre!
Només he sentit al Conseller d'Economia de Catalunya diguent que és una broma de mal gust. On està el nostre?
Una cara de la moneda. qui proposà... si no es modificàs el càlcul de necessitats... la major participació en els ingressos no serviria per a res perquè just engrossiria el fons de suficiència... Solbes no fou tan concret... reconegué que no està decidit... podrien ser tengudes en compte... Aquesta és una notícia prototípica de la política del PSOE. Tot un globus sonda informatiu per desactivar l'opinió pública. Com sempre la política del PSOE és dubitativa, plena de condicionals i condicionants. Incapaç de prendre decisions clares i sempre en la possibilitat de tornar enrere Mai sabrem clar el que volen i que ens volen donar! SI, el que ens volen donar és: RES DE RES. Encara aquests surten a parlar. Els del PP tan sols reconeixien la possibilitat de dialogar l'existència de deute. PP i PSOE no són el nostre futur.
ha quedat clar qui és qui paga i qui cobra. Els països catalans paguem i ells, els ejpanyols en viuen. Ara si que veig que és una obvietat que amb un estat propi podriem viure molt millor, amb més capacitat per a exigir millors serveis i sense rebre injustificats insults i odis envejosos. Un cop més, queda clar qui ens vol mal, a valencians balears i catalans. Volen el nostre territori i com a tota terra conquerida, després de la colonització ve l'espoli.