TW
0

La Conselleria d'Educació introdueix l'“obligatorietat” de l'ensenyament d'una llengua estrangera, preferentment anglès, en el segon cicle d'educació infantil, a partir dels cinc anys, en lloc dels 8 anys com ocorria fins a aquest moment. Es tracta d'una de de les novetats més destacades que es recullen en els curriculums de les etapes educatives d'infantil, primària i secundària obligatòries de Balears, que es començaran a aplicar a partir del pròxim curs acadèmic 2008-2009.

Així ho va destacar avui en roda de premsa la consellera del ram, Bàrbara Galmés, que va apuntar que un dels principals objectius del Govern és “millorar l'èxit escolar” en la comunitat autònoma, on aproximadament un 30 per cent de l'alumnat no aconsegueix obtenir el títol d'educació Secundària Obligatòria.

D'aquesta manera, a partir d'ara s'estableix el concepte de competències bàsiques, com a mètode d'avaluació de les “habilitats” que ha d'aconseguir l'alumnat en finalitzar l'educació bàsica, i que es concreten en 9 àrees: comunicació lingüística, competència matemàtica, coneixement i interacció amb el món físic, tractament de la informació i competència digital, competència social i ciutadana, competència cultural i artística, competència per aprendre a aprendre i autonomia i iniciativa personal. “Es tracta de capacitar la persona per desenvolupar-se en la vida quotidiana”, va explicar la consellera, que va afegir que les competències bàsiques estan orientades que l'al·lot “entengui i s'expressi correctament en el llenguatge oral i escrit".

Per fomentar l'hàbit de la lectura, per primera vegada es marquen una sèrie de mesures per millorar les competències lectores dels alumnes, per a la qual cosa es garanteix que cada centre n'haurà de destinar una temps determinat a aquesta matèria.

Una altra de les novetats més destacades en relació amb el decret de currículum d'educació infantil, que comprèn dels 0 i 6 anys, és el tractament del primer cicle dins del currículum -de 0 a 3 anys- com una etapa voluntària.

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA I TITULACIÓ
En el tram d'educació secundària obligatòria, de 12 i 16 anys, s'estableix, igual com succeeix en primària, del concepte de “competències bàsiques” que ha d'aconseguir l'alumnat en finalitzar l'educació.

Un alumne pot superar el curs quan té un màxim de dues matèries pendents i, excepcionalment, l'equip docent podrà promocionar-lo amb tres matèries suspeses sempre que consideri que això no li impedeix continuar amb èxit el curs següent. De la mateixa manera, l'alumne que el mes de juny hagi obtingut un màxim de quatre matèries avaluades negativament es podrà presentar a les proves extraordinàries que es faran durant els primers dies de setembre.

L'estudiant que en finalitzar l'ESO hagi assolit les competències bàsiques i els objectius de l'etapa obtindrà el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria. Així mateix, després de realitzar-se les proves extraordinàries de setembre, l'equip docent podrà proposar per a l'obtenció del títol als alumnes que tinguin una obtenció negativa en una, dos i excepcionalment en tres matèries “sempre que consideri que ha assolit els objectius i les competències bàsiques”.

Per a aquells alumnes que no aconsegueixin el títol d'ESO, s'estableixen els programes de diversificació curricular (PDC) i els programes de qualificació professional inicial (PQPI) que tenen com a objectiu afavorir la inserció social d'aquells alumnes amb risc elevat d'abandonament del sistema educatiu.

Finalment, la consellera va apuntar que els principis generals dels curriculum que hauran de regir l'ensenyament en les tres etapes del sistema educatiu de la comunitat balear suposen l'adaptació de les Illes als principis establerts en la Llei Orgànica d'Educació (LLOÏ), un procés que es durà a terme durant el pròxim curs acadèmic, a excepció de 5è i 6è de Primaria que s'adequaran plenament en el curs 2009-2010.