TW
0

El conveni per al tren se signarà abans que acabi el mes de juliol i suposarà la inversió de devers 440 milions d’euros a Mallorca durant els pròxims quatre anys. El pressupost de l’Estat per a 2009 ja inclourà les primeres partides perquè s’ampliï la xarxa de ferrocarril. Amb tot, les inversions d’aquest acord no arriben als 666 milions d’euros que havia reclamat el Govern balear perquè no s’hi inclou el tramvia, que haurà d’esperar la materialització d’un altre conveni amb Madrid.

Aquest fou el compromís adoptat ahir pel secretari d’Estat d’Hisenda i Pressuposts, Carlos Ocaña, amb l’Executiu balear en la reunió de la Comissió mixta d’Economia i Hisenda, un òrgan creat amb el nou Estatut d’Autonomia per equiparar les inversions de l’Estat a les Balears amb les de la resta de comunitats.

Després d’aquesta reunió, el Govern veu satisfetes només parcialment les seves expectatives, perquè la proposta de conveni que envià a Madrid inicialment hauria suposat inversions per valor de 666 milions. L’Estat només en compromet ara devers 440 i els 226 milions restants s’hauran de negociar més endavant amb el Ministeri de Foment, en un altre conveni específic per al tramvia de Palma a l’aeroport.

En principi, Madrid només preveu pagar un terç dels 310 milions que costarà la primera fase del tramvia, però el Govern no descarta obtenir el 100% de la inversió. Almenys així ho reiterà ahir el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, que acudí a la reunió de Madrid amb el conseller d’Hisenda, Carles Manera; el de Presidència, Albert Moragues; i el de Medi Ambient, Miquel Àngel Grimalt.

Per tant, el tramvia no s’inclou al conveni que l’Executiu central i autonòmic signaran el mes que ve. Sí que inclou, en canvi, l’ampliació de la via de tren de Manacor fins a Artà i de sa Pobla a Alcúdia, i el desdoblament de la via des d’Inca fins a l’estació de l’enllaç, a més d’actuacions per modernitzar les infraestructures ferroviàries i comprar maquinària.

"El pressupost de 2009 podrà incloure les partides corresponents per iniciar l’ampliació de la xarxa ferroviària de Mallorca", destacà el conseller Vicens, per advertir que ara també s’han de preveure inversions per al transport públic de les altres illes.

Quant al finançament, el secretari d’Estat d’Hisenda, Carlos Ocaña, mostrà al Govern la seva intenció de "corregir el desequilibri" financer que pateix Balears, i oferí un calendari immediat de negociacions perquè el model nou pugui ser efectiu per gener de 2009.

El conseller d’Hisenda, Carles Manera, es mostrà "moderadament satisfet" perquè en la reunió Madrid havia reconegut "la penúria financera i el mal finançament autonòmic" de les Illes. Tot i això, just s’hi tractaren qüestions generals.De fet, el conseller de Medi Ambient, Miguel Àngel Grimalt, assegurà que comprenia que el Ministeri «no s’hi pot comprometre, perquè son moltes comunitats". Amb tot, Grimalt va "fer entendre" a Ocaña que "Balears és la comunitat pitjor finançada" i que el seu "futur depèn" d’un model nou que la tregui de la seva situació "de desavantatge".