TW
0

La mort del pilot japonès de Moto2 Shoya Tomizawa (Suter) després de patir un esgarrifós accident en la dotzena volta del Gran Premi de San Marino va enfosquir un cap de setmana en què el motociclisme espanyol signà un altre triplet amb les victòries de Dani Pedrosa a MotoGP, Toni Elías a Moto2 i Marc Márquez, al vuitè de litre.
El 5 de setembre de 2010 i el cricuit de Misano passen a engrandir la temuda agenda de successos tràgics del motociclisme mundial. La víctima, en aquesta ocasió, ha estat un jove pilot japonès de només denou anys, Shoya Tomizawa, que, desgraciadament, ha heretat una cosa més que el dorsal del seu compatriota Daijiro Katoh, darrer pilot que es deixa la vida sobre l'asfalt d'un circuit del Mundial.

El circuit de Misano ha recuperat la seva pitjor cara, la més cruel, la de 'botxí', per tenyir de negre allò que en un principi havia de ser una festa de les motos. I és que el 1993, quan en aquest circuit es disputava el Gran Premi d'Itàlia, el mític pilot de 500 cc Wayne Rainey patí una tràgica caiguda que el deixa paraplègic. Després de catorze anys sense ser al Mundial, Misano tornà ahir per acollir el Gran Premi de San Marino.

De seguida es va veure la gravetat de la caiguda de Tomizawa. Durant una recta en la qual els pilots superen de llarg els 200 quilòmetres per hora, el japonès va relliscar quan anava quart i els pilots que venien per darrera, el de San Marino Alex de Angelis i el britànic Scott Redding li passaren per damunt. Els serveis mèdics del circuit se l'enduguren a l'hospital encara amb vida però va morir poc abans d'arribar al centre mèdic. La brutalitat dels cops per tot el cos va fer que el pilot de Suter quedàs en coma de seguida. Una hora després es confirmà que havia mort. Cal destacar que és la segona mort d'un pilot en només set dies, després que el jove canadenc Peter Lenz, de només 13 anys, perdés la vida durant uns entrenaments al circuit d'Indianàpolis fa una setmana.

Lorenzo, segon rere Pedrosa
Enmig del desconcert causat per la mort de Tomizawa s'inicià una de les proves de la màxima categoria més tristes que es recorden. Pedrosa, que de la mateixa manera que els altres pilots coneixeren la notícia just després d'acabar la cursa, va aconseguir trencar ahir la seva maledicció personal i sumà, per primera vegada, el segon triomf consecutiu. El pilot català d'Honda dominà la prova des de l'inici. Volta a volta Pedrosa marcava els millors temps i no tardà gaire a allunyar-se del seu màxim rival i líder destacat del Mundial, el palmesà Jorge Lorenzo (Yamaha). El mallorquí hi acabà segon, la qual cosa li permet mantenir un còmode avantatge al capdavant de la classificació. Rossi creuà tercer la meta de Misano i completà el podi.

A Moto2 Toni Elías va obtenir bons resultats i sumà la seva quarta victòria consecutiva, sisena de la temporada, amb la qual cosa confirma encara més el seu lideratge. Completaren el podi Julián Simón i l'italià Iannone. Només un miracle podria evitar que el català obtingués enguany el títol. El líder del Mundial de 125cc, Marc Márquez, s'imposà en la categoria petita després de superar un inspirat Nico Terol en un preciós duel per la cursa, i pel Mundial de pilots. El català va saber esperar per agafar el cap de la cursa i ja no deixar-la. Terol, que sumava dos triomfs consecutius, es conformà amb la segona posició per davant d'Efrén Vázquez. Pol Espargaró, que ahir no estigué gaire inspirat i acabà sisé, s'allunya definitivament del Mundial.

Shoya Tomizawa: primer guanyador a Moto2, i el pilot més 'simpàtic' del paddock

El japonès Shoya Tomizawa, que ahir va morir a causa de les greus lesions patides durant l'accident en la prova de Moto2, havia gaudit de l'honor de ser el primer pilot en guanyar una prova de la recent estrenada categoria. Tomizawa, nascut a Chiba fa 19 anys, s'imposà en la prova que inaugurava el Mundial 2010, a Qatar, i sorprengué els grans favorits.

La simpatia de Tomizawa, que debutà el 2006 en la categoria del quart de llitre, era un dels pilots més estimats del paddock, a més de ser considerat una de les més fermes promeses del motociclisme nipó. Tomi, com era conegut entre els seus companys i mecànics, agafà amb tres anys la primera moto i debutà en el campionat japonès de 125 cc amb 15 anys, on féu segon d'aquesta competició el 2006 i fou convidat a participar en la correguda del Mundial disputada al circuit de Motegi. Un any després afrontà el repte de disputar les proves japoneses del vuitè i quart de litre i la temporada següent se centrà exclusivament en els 250 cc . Les seves bones actuacions no passaren desapercebudes i Tomizawa acceptà l'oferta que li va fer l'escuderia CIP Moto per participar al Mundial de 250 cc l'any passat. Els seus millors resultats foren dos desens llocs als circuits de Motegi i València,a més de fer desset en el Mundial amb 32 punts.

Enguany debutà guanyant

Aquesta temporada havia de ser la de la consagració de Shoya Tomizawa. En la primera prova, duta a terme a Qatar i de nit, el japonès va fer pole i després s'imposà als gran favorits en la cursa, la qual cosa el convertí en el primer líder d'un campionat de Moto2. En la cursa següent també fou el més ràpid en els entrenaments i finalitzà la prova de Jerez de la Frontera en segona posició. Tomizawa era sisè del Mundial abans de la tràgica correguda d'ahir.

La desolació en el seu equip, i en la resta de pilots del Mundial, era total just després de conèixer-se el fatal desenllaç. Els més afectats varen ser els pilots involucrats en l'accident, en especial Alex de Angelis, que només pogué manifestar que "no he pogut evitar atropellar-lo, anàvem molt ràpid", per afegir que "estic destrossat, totalment destruït. Ara només vull estat amb la seva família i amics".

Els membres de l'equip Suter ahir no volgueren fer cap declaració. Un dels més afectats per la fatal notícia fou Valentino Rossi, que s'assabentà de la mort de Tomizawa just després d'acabar tercer en la prova de MotoGP: "No hi ha res esportiu que importi ara. Ha estat una terrible notícia. Em sap molt de greu; era un company, un amic, un excel·lent company i un dels pilots més simpàtics del circuit". Des de la clínica, recuperant-se d'un greu accident, Fonsi Nieto rebé la notícia de la tragèdia: "Era un dels meus millors amics, un excel·lent competidor a la pista. No tinc paraules, estic destrossat". Nieto aprofità per recordar que "ningú no ens posa una pistola per fer aquesta feina, i potser ara la gent s'adoni que és un esport de risc on ens jugam la vida en cada cursa i cada entrenament".