TW
0

Domingo Balmanya, que morí ahir a Barcelona als 87 anys d'un infart de miocardi, fou un «tot terreny» del futbol, esport en el qual triomfà com a jugador, entrenador, secretari tècnic i fins i tot com a comentarista esportiu radiofònic. Tallada part de la seva carrera com a futbolista per la Guerra Civil espanyola, la seva etapa més coneguda fou com a entrenador, ja que als anys 50 i 60 aconseguí diversos èxits a la banqueta. Balmanya destacava, especialment, per la seva capacitat per descobrir joves talents a les pedreres dels equips pels quals va passar, com també per ser un amant de l'ordre defensiu.

Al Barcelona, amb el qual guanyà com a entrenador una Copa d'Espanya (1957) i fou clau en la consecució de la seva primera Copa de Ferias (1955-58), donà l'alternativa a jugadors mítics que firmaren una de les èpoques daurades del club, com Olivella, Vergés o Gensana. En la seva etapa com a seleccionador espanyol, que no fou gaire brillant, ja que agafà l'equip després d'haver guanyat l'Eurocopa de 1964 i en fou destituït després de caure a quarts de l'Eurocopa de 1968 davant d'Anglaterra, apostà fort pel talent d'un molt jove Pepe Claramunt, mentre que al Cadis descobrí Mané.

Com a tècnic, a més dels títols amb el Barça, Balmanya és molt recordat a València, amb el qual guanyà la Copa de Ferias 1961-62; el Betis, que classificà per primer pic en la seva història a una competició europea, la Copa de Ferias; el Màlaga, que ascendí a Primera Divisió, i, sobretot, l'Atlètic de Madrid, que dugué a guanyar la Lliga 1965-66.

En el si de tots aquests clubs es visqué ahir un profund dolor. Així, Jaume Llauradó, president del Fòrum Samitier i exvicepresident del Barcelona, lamentà ahir la mort de qui qualificà com a «pèrdua irreparable per al món blaugrana». Llauradó afegí que «Balmanya estimà molt el Barcelona. És una persona de la qual molt poques vegades n'he sentit parlar malament als seus companys d'aquella època».

Juan Luis Aguado, portaveu del consell d'administració bètic, digué ahir que Balmanya «fou un entrenador que deixà al Betis un record molt bo i féu una gran tasca», i recordà que, «tot i que no estigué gaire temps al Betis, la veritat és que se'l recorda amb bastant d'afecte. Amb ell, aconseguírem les millors classificacions que hem tingut a la Lliga en la seva història». L'entrenador de l'Espanyol, Paco Flores, expressà ahir la seva tristesa per la mort de Domingo Balmanya, a qui l'unia «una gran amistat». El tècnic explicà que «feia molts dies que era malalt, però un mai no s'espera un desenllaç així».