TW
0

El destí va voler que aquell al·lot alt i desgarbat que passejava pels carrers del seu Recife natal (19/04/72) es convertís en un dels millors jugadors de futbol del món. Amb l'esfèric aferrat a una cama esquerra plena de recursos i un cap pensat per jugar a futbol, Vitor Borba Ferreira, Rivaldo, arribà a la Lliga espanyola gràcies al Deportivo de la Corunya. A la terra de les meigas encantà tothom amb el seu futbol plàstic i elèctric en una sola temporada, en la qual aconseguí 21 gols. Aquesta xifra li serví per fitxar pel Futbol Club Barcelona. A can Barça porta ja cinc temporades. Els seus registres golejadors estan fora de qualsevol dubte (ha superat el centenar de gols en la categoria d'or del futbol espanyol) i Joan Gaspart sembla disposat a llançar la casa per la finestra per fermar l'estrella brasilera, a qui només li queda un any de contracte.

Avui, aquest excepcional jugador capaç de meravellar els més escèptics i de fer-los creure que el futbol encara conserva algun ingredient de màgia serà a la gespa de Son Moix. Rivaldo està plenament recuperat d'unes molèsties al turmell dret que l'obligaren a jugar infiltrat en els partits contra el Rayo Vallecano i la Reial Societat, i avui serà un perill permanent per a la defensa vermellenca. La fràgil rereguarda del Reial Mallorca haurà de fer hores extra per aturar el jugador i, en cas d'aconseguir-ho, haurà de flagel·lar-se per frenar el seu millor aliat, Patrick Kluivert. L'holandès s'entén de meravella amb el mitjapunta brasiler i una ràpida mirada serveix perquè ambdós dissenyin una jugada que té molts de visos per acabar en el fons de la porta. Així, el perill de Rivaldo no és només el seu joc, sinó la seva capacitat per fer jugar els seus companys.

Rivaldo és gol, driblatge, rematada, velocitat, força i qualitat, i la missió de la defensa del Mallorca serà que no ho pugui demostrar, malgrat que en el camp hi haurà molta de gent amb ganes de veure-ho. La vida de Rivaldo a Barcelona (i amb el barcelonisme) ha estat marcada per una forta relació d'amor-odi. Tot el que guanyava el jugador en el terreny de joc ho perdia fora. Els insistents i periòdics rumors sobre la seva partida al futbol italià, les polèmiques del club blaugrana amb la selecció brasilera sobre les convocatòries per partits amistosos de la canarinha o les més recents desafortunades declaracions sobre la selecció catalana han posat l'afició o l'opinió pública en contra del futbolista en més d'una ocasió. En aquesta pugna, emperò, Rivaldo té totes les de guanyar, ja que en té prou de ser ell mateix sobre el camp per tornar a fer les paus amb els que cinc minuts abans l'han criticat.

Avui Rivaldo està motivat. Al brasiler li agrada figurar a les portades dels diaris esportius pels mèrits contrets sobre el verd, i enguany, tal com reconegué ahir el seu entrenador, Carles Rexach, a la roda de premsa oferida a Palma després de l'arribada de l'expedició blaugrana, «encara ha de demostrar moltes coses». Rivaldo ha de ser el líder d'aquest Barça que encara no ha trobat el seu lloc a la Lliga per la seva excessiva irregularitat i, a més, el Mundial ja plana en l'horitzó. La selecció brasilera ha de menester el blaugrana tant com el jugador la necessita, i la cita del Japó i Corea és massa important com perquè Rivaldo s'adormi.