TW
0

Joan Llaneras assenyalà que havia viscut un «vertader calvari» abans que la contraanàlisi de la seva orina corregís el primer resultat del laboratori francès de Chatenay-Malabry, que apuntava el seu positiu per EPO en el darrer Mundial en pista disputat a Amberes el mes de setembre passat i posàs en evidència el mètode anti-EPO utilitzat per la Unió Ciclista Internacional (UCI), però que no fou valorat pel COI.

El mallorquí afirmà que el mal realitzat, a pesar que se'n va demostrar la innocència, és irreparable i no es pot quantificar. «Estava negociant amb distints patrocinadors, però aquestes vies es tancaren quan sorgiren les notícies del positiu. No es pot estimar econòmicament el mal que patí el meu honor, la meva família o el meu propi fill», indicà. El ciclista, cinc vegades campió del món i olímpic, assenyalà que després de conèixer la notícia del seu positiu l'abordà una sensació de «sorpresa i incredulitat», perquè veia «com un somni» que algú «acusàs un innocent, per la qual cosa just quedava posar-se a fer feina».

Llaneras, medalla de plata a la prova americana en el Mundial passat, juntament amb el seu advocat, Andreu Garriga, no tanca cap porta una vegada demostrada la seva innocència. «Estudiarem les distintes vies de què disposam per depurar les responsabilitats jurídiques a qualsevol nivell, i tant a instàncies estatals com internacionals», assenyalà. El mallorquí, malgrat que no va voler entrar a valorar en profunditat el sistema de control utilitzat per la UCI, fou prou clar. «La UCI, pel seu compte i risc, adoptà un sistema distint al de la majoria d'organismes internacionals. Ara, veurem què passa», destacà.

En aquest sentit, experts del COI declararen en diverses ocasions que el control d'orina per si sol no és suficient per establir un resultat positiu i apunta les anàlisis de sang com a complement a aquestes proves. Joan Llaneras, sobre aquest tema, assegurà: «No entenc que si vaig estar a Amberes set dies abans del Mundial no se'm requerís per passar un control d'aquest tipus, i que sí ho fessin amb nou dels onze membres de l'expedició espanyola».

El ciclista estudia quatre opcions com les responsables que conduïren a l'errada al laboratori francès en la seva primera anàlisi. Pot ser que l'orina no fos del ciclista, que la mostra fos adulterada, que el mètode no sigui fiable o que el procediment no es realitzàs adequadament. Llaneras destacà la persecució realitzada des de França. «Quan es va conèixer la notícia estava competint en els Sis Dies de Grenoble. Després d'arribar a un acord amb l'organitzador vaig decidir abandonar, però això fou aprofitat per alguns mitjans francesos per acusar-me de ser un autèntic drogaddicte», afirmà.