El moll dels Pescadors acull des d'avui i fins al 27 d'agost una
de les competicions tradicionals de l'estiu veler mallorquí, el XVI
Trofeu Comte de Barcelona-II Copa S.A.R. don Joan de Borbó.
La Fundación Hispania de Barcos de Época és l'entitat
organitzadora d'aquest singular esdeveniment esportiu i cultural al
qual S.A.R. don Joan de Borbó, comte de Barcelona, va distingir
oferint el trofeu que du el seu nom, en considerar interessant
incentivar la pràctica de la vela esportiva al mateix temps que es
recuperen, restauren i conserven els vaixells d'època que encara es
troben abandonats en ports o senzillament encallats a l'arena
d'alguna cala, i mostrar-los de cara als aficionats.
Aquest encontre de vaixells d'època s'ha celebrat des dels seus
inicis en aigües de les Balears, a Palma i Mahó, a excepció de
1992, en què es va disputar la travessia Barcelona-Sevilla. Des de
1993 els vaixells d'època tornaren al meravellós marc de la badia
de Palma, on encara continuen. Des de 1994 Espanya no ha guanyat
cap edició del Trofeu Comte de Barcelona. Aquests darrers anys les
victòries han estat per al Regne Unit (tres vegades), Alemanya i
Itàlia. Aquest any 2000 el podi serà molt més disputat en totes les
modalitats, ja que s'espera la presència de més de cent
embarcacions.
La participació està reservada a totes les embarcacions de fusta
i acer i segons el seu any de construcció es dividiran en tres
categories: època, vaixells avarats fins el 31 de desembre de 1949
i rèpliques fidels; clàssics, avarats entre l'1 de gener de 1950 i
el 31 de desembre de 1974; i els inclosos en la classe «esperit de
tradició», d'embarcacions modernes però dissenyades amb línies
tradicionals.
Alguns dels vaixells més importants que prendran part en aquesta
regata són els pailebots, el Thö-Pa-Ga, anomenat Cala Tuent quan
pertanyia a Naviera Mallorquina, i el Cala Millor, que també estava
adscrit a aquesta firma; a més del mallorquí Isla Ebusitana.
Aquestes són embarcacions de càrrega del Mediterrani occidental.
Varen néixer com a velers, després passaren a ser motovelers i
estigueren en actiu fins els anys 60, en què navegaven sense fer
servir les veles per transportar ciment a Eivissa.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.