Les retallades permeten al Govern ser un dels més complidors amb el dèficit

Balears és la tercera comunitat amb menys desajust. El primer semestre ha gastat 106 milions de més, un 0,4% de desviació, quan la mitjana autonòmica és del 0,7%

El president balear, José Ramón Bauzá, i el ministre Cristóbal Montoro, en una imatge d’arxiu. | Efe - Arxiu.

TW
4

La política d'austeritat i retallades pressupostàries que aplica el Govern li estan permetent, almanco de moment, complir amb l'objectiu de dèficit fixat per a 2012 (que el limita a l'1,5% del PIB). Segons avançà ahir el ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, les Illes han registrat un dèficit de 106 milions d'euros en el primer semestre de l'any. O sigui, el 0,4% del PIB de gener a juny. Si el segon semestre registràs un dèficit similar, es tancaria l'any amb una desviació del 0,8%; per tant, molt inferior al màxim de l'1,5% permès pel Ministeri d'Hisenda.

Aquest bon resultat situa les Illes com la tercera autonomia amb manco dèficit de l'Estat espanyol, tan sols per darrere del País Valencià i del País Basc.

L'estabilització del dèficit és una bona notícia per a la Vicepresidència Econòmica de Pep Ignasi Aguiló. No debades, aquesta és la prioritat de l'Executiu. I, si bé és cert que hi ha desajust en la despesa pública, aquest entra dins els límits permesos i és inferior a la mitjana de les comunitats autònomes. De fet, mentre que les Illes presenten un dèficit del 0,4% del PIB autonòmic, la mitjana de la resta de comunitats és del 0,7%.

En termes de comptabilitat estatal, aquest percentatge es tradueix en un dèficit general de 8.063 milions entre les desset CA de l'Estat. Això no obstant, si es valora la xifra en termes homogenis (descomptant els avançaments a compte rebuts de l'Estat), registraren entre totes un dèficit de 9.823 milions d'euros. O sigui: el 0,9% del PIB.

Ara bé, aquest dèficit és inferior al registrat en el mateix període de l'any passat. Segons la comptabilitat estatal, és un 53,7% menor que la del primer semestre de 2011, quan assolí els 17.414 milions. I, consegüentment, un 1,64% del PIB estatal.

Precisament fou en aquesta dada en la qual es basà ahir el ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, per enviar un missatge optimista envers l'economia espanyola. "Les comunitats autònomes són en el camí adequat per complir l'objectiu de dèficit per a 2012", digué Montoro, el qual se situa en l'1,5% del PIB.

Segons el ministre d'Hisenda, la millora del dèficit podria ser encara més gran durant la segona meitat de l'any. "Les retallades en sanitat i educació ja estaran en plenitud", així que "el camí de l'ajust anirà encara més bé a partir de l'entrada en vigor de les conseqüències d'aquesta contenció de la despesa", precisà. Montoro criticà, finalment, que "n'hi ha que parlen sense coneixement de causa, i si no es manegen xifres reals, ens podem equivocar".