Brussel·les farà el que calgui per salvar la moneda única. | KAI PFAFFENBACH - REUTERS - X004

TW
0

La Unió Europea es planteja retirar el vot als països que no compleixin els objectius de dèficit i deute, a més d'intervenir directament en els governs dels socis amb problemes donant capacitats a les autoritats comunitàries per esmenar els pressuposts de l'estat. Així ho deixà clar el president del Consell Europeu, Herman van Rompuy, en un debat a l'Eurocambra en què també participaren els presidents de la Comissió Europea i de l'Eurogrup, José Manuel Durao Barroso i Jean-Claude Juncker, respectivament.

"Caldrà analitzar si hem de crear casos extrems per a més sancions, com la suspensió dels drets de vot, la suspensió de fons estructurals o d'altres pagaments, o atorgar poders a una autoritat central per intervenir en els procediments pressupostaris del país", afirmà Van Rompuy. El president del Consell plantejà "la possibilitat d'avançar cap a una mutualització limitada del deute públic" a fi de reforçar la unió econòmica als països de la moneda única. També va dir que s'estudia "l'harmonització d'alguns impostos" i d'algunes polítiques socials.
Aquestes propostes formen part d'un full de ruta que es discutirà en la pròxima cimera comunitària del 9 de desembre, que cerca millorar la governança econòmica i en la qual també es tractarà la possibilitat d'emprendre "canvis limitats" al Tractat de Lisboa.

Iniciatives

Barroso anuncià que la CE, per continuar aprofundint en la governança econòmica de la UE, aprovarà el pròxim dia 23 dues iniciatives dirigides a augmentar la vigilància, en especial dels estats membres "que posin en perill l'estabilitat de tothom". La primera mesura proposarà augmentar el seguiment dels països de l'euro amb greus desequilibris o que hagin sol·licitat ajuda financera en el marc d'un programa d'ajust. La segona se centrarà a vigilar més els estats de l'euro que es trobin en un procediment de dèficit excessiu, va indicar Barroso.

La prima de risc espanyola marca un nou rècord

La prima de risc espanyola tancà ahir en 460 punts bàsics, davant els 455 de dimarts, en el que suposa la posició més alta des de la implantació de l'euro. La rendibilitat del bo espanyol a deu anys, que pren com a referència, es va col·locar en el 6,41 per cent, davant el 6,34 per cent de la jornada de dimarts. Precisament, avui el Tresor espanyol té previst fer una col·locació d'obligacions a deu anys en el mercat secundari, i la pujada d'ahir fa suposar que l'Estat es veurà obligat a elevar la rendibilitat oferida per sobre del 6%.

L'evolució de la prima espanyola fou una mica diferent de la d'altres països de l'entorn, que ahir es va relaxar lleugerament, encara que es va mantenir en zona de màxims. És el cas de França, el risc del qual es va situar en els 190 punts bàsics, davant els 191 de dimarts, i de Bèlgica, que va passar dels 312 als 305 punts bàsics. A Itàlia, la prima es va col·locar en els 519 punts, davant els 529 de dimarts.