La borsa de Madrid va caure un 1,61%. | Emilio Naranjo

TW
0

La pressió dels mercats copejà ahir de nou Espanya i altres països europeus, com França, que van veure com la seva prima de risc es disparava fins a nivells desconeguts en l'era de l'euro. En el cas espanyol, va tancar en 455 punts bàsics, davant els 432 punts del tancament de dilluns. Durant la sessió va arribar a tocar els 458 punts bàsics. El rendiment del bo espanyol a deu anys va assolir també un màxim des que existeix la zona euro, el 6,34%, mentre que el seu parell alemany -amb el qual es calcula la prima de risc- se situà en l'1,78%.

L'impacte de la desconfiança dels mercats en el deute espanyol va tenir el seu reflex també en el mercat primari. El Tresor espanyol va col·locar ahir lletres a 12 i 18 mesos a un interès superior al 5% (mirau el gràfic), un fet inèdit en els darrers 14 anys. El Tresor va col·locar un total de 3.158 milions d'euros en lletres a un any.

El fet que la rendibilitat d'aquesta emissió hagi superat el 5% converteix el deute públic espanyol en un dur competidor per a la banca, que està tractant de captar estalvi amb dipòsits remunerats entorn d'un 3%. L'interès del deute supera, a més, el rendiment que ofereixen algunes empreses en les seves emissions de pagarés.
Elena Salgado, vicepresidenta d'Assumptes Econòmics i ministra d'Economia i Hisenda d'Espanya, destacà com a positiva "l'altíssima demanda" registrada pels títols del Tresor. "Allò important és que hem tingut una altíssima demanda, superior a 2,8 vegades, i això indica que, malgrat tot, els nostres títols són ben valorats i en aquest sentit podem estar tranquils", va dir.

Caiguda de les borses

Els dubtes que planen sobre la zona euro van impactar també en les borses, que van viure la jornada immerses en els nombres vermells. Al tancament, l'índex de la borsa espanyola, l'Íbex, va perdre el nivell dels 8.300 punts després de caure un 1,61%, fins als 8.237,60 punts. El CAC-40 de la borsa de París va perdre un 1,92% i l'índex de la de Milà va tancar amb un descens de l'1,08%, mentre que el DAX 30 del mercat de Frankfurt va retrocedir un 0,87% i el de Londres va baixar només un 0,03 %. Tot Europa, llevat de la locomotora alemanya, es troba immersa en una crisi de confiança, sense que els canvis de Govern a Itàlia i a Grècia, o les eleccions de diumenge a l'Estat espanyol, hagin convençut els mercats que existeix una porta de sortida a aquesta crisi.