TW
0

El Consell de Ministres aprovà ahir el reial decret pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial dels empleats de la llar a partir de l'1 de gener de 2012 i que els garantirà, entre altres drets, el pagament en metàl·lic d'un salari igual al Salari Mínim Interprofessional (SMI) en còmput anual -de 8.979,60 euros el 2011-. A més, aquest col·lectiu disposarà de dues pagues extraordinàries d'una mensualitat cada una a l'any, davant les equivalents a 15 dies que percebien fins ara.

El projecte del reial decret ha estat elaborat amb el concurs dels sindicats i dóna compliment al compromís assumit en l'Acord econòmic i social de febrer. Després del Consell de Ministres, el ministre de Treball, Valeriano Gómez, va calcular que aquests canvis permetran aflorar progressivament fins a 150.000 ocupacions -actualment hi ha unes 300.000 persones afiliades en aquest col·lectiu-, fet que redundarà en una major recaptació per a la Seguretat Social, ja que els seus costos per a l'ocupador són "assumibles".

Aquesta nova regulació, que actualitza la que ha estat vigent durant els darrers 25 anys, precisa, a més, que no serà possible efectuar cap descompte sobre aquesta quantia salarial en concepte de retribució en espècie per manutenció o allotjament. Així mateix, quan existeixi un salari en espècie, aquest no podrà superar el 30% de les percepcions salarials, límit que actualment estava en el 45%. El Govern ha previst, a més, que sigui l'acord mutu entre l'ocupador i l'empleat el que estableixi les possibilitats d'increments salarials (abans vinculats a l'antiguitat) i que, en el seu defecte, s'apliqui l'increment mitjà que per a aquell any marqui l'acord marc sobre negociació col·lectiva negociat pels agents socials.

D'altra banda, la nova norma manté la causa d'extinció del contracte, encara que l'Executiu eleva la indemnització a què té dret el treballador de 7 a 12 dies per any per equiparar-la a la més baixa de tot el sistema indemnitzatori, que és la dels contractes temporals.