S'ha acabat l'Espanya radial. El corredor de la mediterrània ha estat un dels eixos assenyalats per la Comissió Europea per a la futura xarxa europea de transports, un projecte que es perllongarà fins l'any 2030 i al qual es destinaran fons europeus almenys fins a 2020. D'aquesta manera s'esmena l'esquema històric de l'Estat espanyol. El traçat arribarà fins a Algesires, encara que no pel litoral andalús, sinó a través d'una ruta interior que uneix Algesires mateix i Madrid, passant per Sevilla.
El corredor permet la connexió del sud amb el centre i el nord a través de les ciutats de Girona, Barcelona, Tarragona, Castelló, València, Alacant, Múrcia, Cartagena i Almeria, i enllaça amb Granada i Antequera per arribar a Sevilla i Algesires. La xarxa inclou la connexió ferroviària des de Sevilla fins a Cadis i Huelva, i continua fins a la frontera portuguesa; en el cas dels ports, aborda la intermodalitat a les diferents instal·lacions portuàries de la costa mediterrània i andalusa. Així mateix, preveu el desenvolupament del corredor fluvial pel Guadalquivir fins al port de Sevilla. A més d'aquesta connexió amb els ports, s'assegura la intermodalitat del corredor, ja que connecta els grans centres de producció de Seat (Martorell) i de Ford (Almussafes) i també es crearan terminals ubicades en els nodes logístics.
L'Executiu comunitari ha dissenyat una llista de deu infraestructures transfrontereres que inclou aquest corredor, però també altres traçats. En el cas d'Espanya, seria l'Atlàntic (des de Portugal a França, passant per Valladolid) i el corredor central, que conté només l'eix Algesires-Madrid-Saragossa. L'anomenat Eix 16, que havia de comunicar Europa amb Espanya a través dels Pirineus aragonesos, queda descartat.
Inversió
La UE aportarà 32.000 milions procedents de l'erari comunitari a la llista de deu grans infraestructures amb què es vol construir la gran xarxa de transports. Amb aquests fons, costejarà entre el 15 i el 30% dels projectes, encara que en alguns casos podria arribar fins al 40 o al 50 per cent, a canvi d'un compromís d'inversió i de terminis de part dels estats membres implicats. Pel que fa al corredor mediterrani, el Govern central té previst invertir-hi 19.424 milions. Segons informà el Ministeri de Foment, a aquesta quantitat, que serà aportada a través dels pressuposts de l'Estat entre els anys 2014 i 2020, s'hi sumarà una xifra encara per determinar dels fons europeus.
Dels 19.424 milions d'euros d'inversió, a les obres de Barcelona-Tarragona-Castelló-València els corresponen 5.930 milions; a València-Alacant-Múrcia-Cartagena- Almeria, 1.846 milions; i a Almeria-Granada-Almeroa-Granada- Antequera-Sevilla-Algesires-Sevilla-Algesires, 4.385 milions. Per a la instal·lació d'un tercer carril ferroviari d'ample europeu entre Barcelona i Cartagena, i Granada-Granada-Antequera-Sevilla-Sevilla es destinaran 3.756 milions. Les partides més petites es dirigiran a l'accés ferroviari a ports (513 milions d'euros) i a l'accés viari (520 milions), en tant que 2.474 milions seran invertits en les plataformes multimodals i accessos a centres de producció.
Satisfacció
Els presidents del Govern balear, José Ramón Bauzá; del País Valencià, Alberto Fabra; de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas; i de la regió de Múrcia, Ramón Luis Valcárcel, manifestaren ahir la seva "alegria" per la decisió de la Comissió Europea i expressaren el desig que aquesta infraestructura pugui entrar en servei "tan aviat com sigui possible". En un comunicat conjunt, consideren que aquesta decisió "suposa el premi a una tasca molt intensa de col·laboració" entre els seus governs i entitats de la societat civil que s'han compromès en el projecte. "Per primera vegada, es romp l'Espanya radial i es planteja una estructura mallada que ens comunica i ens uneix. Convé que el Govern de l'Estat sigui coherent amb aquesta aposta i amb els seus compromisos d'inversió. El corredor fa més forta Europa i ens fa més forts a Europa", conclogueren.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.