Ferran Rodés, vicepresident del grup Havas, ahir al Caixa Fòrum de Palma. | J.Morey
"Fins fa uns anys, unes poques persones controlaven la cadena de producció. Les marques es donaven a conèixer a través dels mitjans de comunicació massius, després es distribuïen i arribaven als consumidors. Però aquesta cadena s'ha trencat amb internet i les noves tecnologies. Qui se n'ha apoderat? Han estat els consumidors, que han deixat de ser-ho per convertir-se en ciutadans. I això és molt més democràtic". Així es va expressar ahir Ferran Rodés, vicepresident d'Havas, el cinquè grup global de comunicació i publicitat a escala internacional, en el transcurs de la conferència que oferí al CaixaFòrum de Palma.
Havas i la seva filial a Palma, Disset Comunicació, varen organitzar un simposi sobre els Grans reptes de comunicació per a un nou món, en el qual varen participar destacats professionals d'aquest camp. Rodés explicà que la crisi econòmica actual significa "l'esgotament de la societat de consum. El capitalisme ha arribat als seus límits. Els consumidors demanen ara un nou estil, un nou sistema de producció que passa per la informació, la transparència i la sostenibilitat". Ningú no és aliè a uns canvis que tot just acaben de començar. "Estam com Maria Antonieta després de ballar amb els seus amics a Versalles el dia en què va esclatar la revolució. Passaren dos anys i mig abans que li tallassin el cap", va recordar per il·lustrar les transformacions socials en les quals ja estam immersos i en què la implicació de les empreses és clau per encarar les incerteses del futur.
El vicepresident indicà que la democratització de la informació incideix en el fet que "les marques perdin terreny, perquè han deixat de contactar, de parlar amb els ciutadans". Amb el terme marca es refereix tant a les institucions com a les empreses. D'aquí les desercions com el moviment dels indignats i l'aparició de les marques blanques, que es mengen el mercat de les reconegudes.
Per Rodés, fins al 66% de les marques mundials rellevants podrien desaparèixer i els consumidors no les trobarien a faltar, i aquesta xifra augmenta amb el pas del temps. El directiu de la multinacional sorprengué l'auditori en afirmar que "des de 1945 la marca més valorada als Estats Units i a Espanya és l'Exèrcit". Les forces armades són "una referència de qualitat i de confiança, que és allò que més demanen els ciutadans", precisà.
Rodés vaticinà que els mitjans de comunicació massius no desapareixeran, perquè són necessaris per vertebrar els estats, però patiran transformacions, com la pràctica desaparició del paper de premsa, que d'aquí a uns lustres "serà un objecte de consum elitista". El periodisme perviurà, però a partir de la qualitat dels continguts.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.