Davant un futur negre... els aturats fan les maletes

Més de 100 persones de Mallorca es varen presentar ahir a una prova per optar a una oferta de feina a Alemanya

Més de cent persones entraren ahir a l'edifici de la Conselleria de Treball per fer la prova. | T.Ayuga

TW
4

La crisi laboral és un dels principals temors dels ciutadans balears. El setembre es tancà a les Balears amb 76.067 desocupats i la previsió és que aquesta xifra vagi en augment d'aquí a final d'any. I davant aquest panorama tan negre, n'hi ha que ho tenen ben clar: agafar la maleta i partir. Qualsevol oferta és millor que el que s'ofereix aquí. Una prova d'això és que ahir més de cent persones acudiren a una prova per anar a fer feina a Alemanya els propers tres mesos. "No és res de l'altre món, però aquí no hi ha res", comentaven alguns dels aspirants. Cal pensar que a les Illes, amb la temporada turística a punt d'acabar i unes retallades que no cessen, el futur laboral no és gens esperançador.

L'empresa Amazon, que es dedica a la venda de productes per internet, vol contractar uns 400 treballadors d'Espanya, 70 dels quals seran de Mallorca. Per això, al matí, dos empleats dels serveis d'ocupació alemanys es desplaçaren a Palma, on es presentaren 150 persones per a la selecció. En principi, l'oferta era molt temptadora, però les concrecions desanimaren alguns dels assistents i només en quedaren 125. En primer lloc, hagueren de fer un test en anglès o alemany, "que no era gaire complicat". Després, hagueren de passar una entrevista personal i, finalment, una prova d'esforç que consistia a aixecar un pes de 15 quilos. Entre els requisits sol·licitats hi figura, de fet, la capacitat d'alçar paquets de fins a 15 quilos i estar 8 hores dret o caminant.

El que descoratjà els candidats, però, varen ser els matisos de les condicions. I és que l'allotjament de franc que posava l'anunci resulta que es resta del sou i dels 9,10 euros bruts l'hora es descompten uns impostos d'entre el 30 i 40%. Per tot plegat, el sou net queda en uns 800 euros, atès que es treballen 40 hores setmanals. A aquesta quantia cal sumar-hi el plus de nocturnitat. Els aspirants eren conscients que no es tracta d'una bona oferta, "però aquí no hi ha res i nosaltres volem fer feina", asseguraven. La majoria, joves i sense càrregues familiars, hi veuen una oportunitat d'aprendre l'idioma i, un cop allà, poder accedir a altres places laborals. Encara que lamentaven que no havien tingut tota la informació disponible sobre la proposta d'Amazon, la majoria no ho dubtava: "Si em criden, partiré". Aquesta multinacional teutona es va posar en contacte amb el Servei d'Ocupació de les Illes Balears, el SOIB, per seleccionar el personal. De fet, no es tracta del primer anunci per treballar a Alemanya que es gestiona mitjançant el SOIB.