Pimeco aposta per la modernització del comerç. | T. AYUGA

TW
0

Les vendes del comerç minorista a l'Illa han baixat 22 milions d'euros durant el primer semestre de 2011 en comparació amb el mateix període del 2010. Així ho indica l'informe econòmic corresponent als sis mesos inicials de l'any que ha elaborat l'Associació del petit i mitjà comerç de Mallorca (Pimeco). Els resultats foren presentats ahir pel president de Pimeco, Bernat Coll, que subratllà la difícil situació en què estan els comerciants mallorquins i de la qual no es preveu que surtin, pel cap baix, fins al 2013.

Així, encara que les vendes s'han reduït 22 milions d'euros amb relació al primer semestre del 2010, si ho constrastam amb el mateix període del 2009, aquest descens supera els 61 milions i els 270 milions (-16%) si se'n pren com a referència el primer semestre del 2008. Fou l'any que presentà el punt àlgid del cicle expansiu i a partir del qual en començà la caiguda en picat. Quant a l'ocupació, l'estudi remarca que de gener a juny ha augmentat amb 1.204 treballadors respete dels mateixos mesos del 2010, com a conseqüència de les bones expectatives que s'havien generat entre els comerciants.

Tot i això, si es comparen les dades d'afiliació a la Seguretat Social de la primera meitat de 2011 amb les del mateix període abans de l'inici de la crisi (primer semestre del 2008), s'observa una disminució del 5% en l'ocupació total, és a dir, 1.582 assalariats menys. L'informe assenyala que, malgrat l'esforç del sector per ajustar els preus a la intensitat de la demanda i a l'increment de visitants a Mallorca, el volum de negoci no respon als bons auguris del principi. Per tot plegat, es preveu que si aquesta tendència no reverteix durant els pròxims sis mesos, la rendibilitat de les companyies minoristes es pot situar, en acabar el 2011, en un dels nivells més baixos de la darrera dècada.

Coll destacà que l'impacte negatiu que té la recessió sobre els botiguers de l'Illa ha provocat que molts s'hagin vist obligats a tancar. Així, des del primer semestre del 2008 fins al començament d'enguany, un total de 1.444 societats dedicades al petit comerç han desaparegut. El 29,5% d'aquests negocis són empreses individuals de comerciants autònoms i sense assalariats, mentre que un altre 65% correspon a microempreses i el 5,5% restant, a botigues amb més de deu treballadors.

Notícies relacionades

Per sectors

Quant al tipus d'establiment, els que suporten pitjor les conseqüències de la crisi són els llocs de venda ambulant, un 18,8% dels quals s'ha esvaït entre gener del 2008 i principi del 2011. En canvi, els menys afectats són els dedicats a la venda de combustibles d'automoció (-1%) i els que se centren en productes alimentaris, begudes i tabac (-2,4%). Cal destacar el cas de les botigues d'articles culturals i recreatius especialitzats, el nombre de les quals s'ha incrementat un 2,4 per cent.

Innovació

Segons l'opinió del president de Pimeco, l'estat del sector implica replantejar-se la política comercial impulsada des de les administracions. En aquest sentit, advocà per la modernització de les empreses del ram i la professionalització dels comerciants i, alhora, posà èmfasi en la necessitat que els establiments s'adaptin a les necessitats dels clients per ser més flexibles en assumptes com el de l'horari. De la mateixa manera, criticà la possible situació irregular d'alguns negocis que ocupen locals de més de 700 metres quadrats i que se solen ubicar en polígons comercials, molts dels quals, segons Coll, probablement no disposen de la llicència corresponent. Finalment, demanà que s'actuï per regular aquests establiments, part dels quals és d'origen estranger, amb l'objectiu que competeixin en igualtat de condicions amb la botiga tradicional.