La cistella de la compra s'encareix un 4,2% a Palma

Els productes d'alimentació han augmentat el preu durant el primer trimestre respecte de fa un any a la capital balear

El preu del peix s'ha encarit un 6,1% a Palma en un any. | LYDIA E. CORRAL

TW
0

La cistella de la compra de productes d'alimentació es va encarir un 4,2% durant el primer trimestre de l'any respecte del mateix període de 2010 a Palma. Així consta en l'informe de l'Observatori de preus que elabora el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, segons el qual els preus han baixat un 1,9% amb relació al darrer trimestre de 2010. Aquest increment interanual es deu, en gran part, a l'augment del preu del peix (+6,1%) i a les fruites i verdures (+3,6%) i, en menor mesura, de la carn (3%). En el conjunt de l'Estat, el preu dels aliments s'ha encarit un 2,1% en els tres primers mesos de l'any en comparació amb l'any anterior. L'augment és degut a la pujada del preu del peix (+9,3%), de les fruites i hortalisses (+2,5%) i, en menor mesura, dels aliments envasats (0,9%). En termes intertrimestrals, els preus dels aliments varen disminuir un 0,4%. Tanmateix, en relació amb els primers tres mesos de l'any passat, els preus varen augmentar a pràcticament totes les ciutats analitzades, menys a Vitòria, Burgos i Santa Cruz de Tenerife. Huelva, per part seva, va registrar-ne la pujada més important (+12,8%).

Les més barates

L'Observatori del Ministeri de Comerç, que analitza els preus de 187 productes en un total de 4.132 establiments de 56 grans ciutats de l'Estat, posa de manifest que València es manté com la ciutat amb els preus més reduïts, a la qual la segueixen Castelló de la Plana, Albacete, Còrdova, Palència i Múrcia. Per contra, Pamplona se situa com la més cara per fer la compra d'alimentació.

Establiments

En el rànquing per cadenes d'àmbit estatal, Mercadona i Alcampo es mantenen com les ensenyes més barates a la cistella d'alimentació, malgrat que han apujat els preus un 2% i un 0,8% respecte del primer trimestre de l'any passat. Els segueixen Carrefour, Simply Market (Sabeco) i Supersol, mentre que El Corte Inglés figura en l'informe com el grup amb els preus més alts. En el primer trimestre de l'any, totes les ensenyes, excepte Eroski (-0,9%), han augmentat els preus entre el 0,4% i el 4,5% respecte de l'any passat. Amb relació al trimestre anterior, per contra, la majoria de les ensenyes retalla els preus.