A les Balears, la diferència de fer servir un cotxe elèctric o un de benzina és del 30%. | MARK BLINCH
Les prediccions estan fetes i els "gurus" fabricants d'automòbils ja veuen clar que el futur passa pels cotxes híbrids i elèctrics. Almenys aquesta és una de les conclusions que es pot extreure del darrer Saló internacional de l'automòbil nord-americà. Així mateix, els objectius de la Comissió Europea van en aquest sentit. La CE preveu que en el 2050 desparequin els vehicles que fan servir combustible convencional de les gran ciutats. Per això, la setmana passada llançà oficialment un projecte per desenvolupar i estendre l'ús del cotxe elèctric a la UE, que inclou la creació de milers de punts de recàrrerga als països comunitaris.
En concret, la CE destinarà 24,2 milions d'euros en els propers quatre anys per finançar projectes de desenvolupament d'automòbils elèctrics. "L'electricitat pot aconseguir-se mitjançant gairebé qualsevol font i sense emetre CO2", assegurà el comissari europeu de Transports, Siim Kallas, en l'acte de presentació a Brussel·les.
Així, el comissari recordà que un gran percentatge de les emissions de diòxid de carboni (CO2) a la UE prové del trànsit rodat, en especial a les grans ciutats, per la qual cosa considerà essencial disminuir el nombre de turismes amb motor dièsel o de benzina.
Això no obstant, a les Balears difereix una mica de la resta de l'Estat. Segons explicà el director general d'Energia, Josep Maria Rigo, "no és el mateix endollar un cotxe elèctric a la Península que a les Illes", ja que a l'Arxipèlag "tenim un sistema elèctric aïllat perquè la majoria de la generació elèctrica es du a terme amb combustibles fòssils". En aquest sentit, indicà que, mentre que a la Peníncula el kw/h consumeix uns 200 grams de CO2, a les Balears en consumeix uns 960 grams. Aquesta diferència rau "en la poca penetració de renovables" a l'Arxipèlag. Així, Rigo manté que a les Illes també s'ha d'evitar tant com sigui possible l'ús d'electricitat. De fet, a les Balears un vehicle elèctric, de mitjana, consumeix 120 grams de CO2; un de gasoil, 163 grams, i un de benzina, 178. D'aquesta manera, la diferència de fer servir un altre mitjà de transport és del 30%, indicà el responsable d'Energia de la Conselleria que dirigeix Francesca Vives.
Conscienciació
En qualsevol cas, des del Govern balear creuen que el menor consum de CO2 passa per una conscienciació ciutadana a l'hora de fer servir el transport privat. De fet, el director general explicà que a l'Arxipèlag el transport és el que més energia consumeix, fins a un 57% del total. Sobre això, Rigo indicà que el 2008 a les Illes hi havia 893.624 vehicles, una xifra "excessiva" tenint en compte que hi ha entorn d'un milió habitants. Enfront d'aquesta situació, l'Executiu aposta per impulsar polítiques que potenciïn "l'ús racional i sostenible del transport".
2 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Amb la xarxa tercermundista de transport públic que hi ha a la part forana, la responsabilitat no s'ha de carregar a la població. Se'n foten de nosaltres. Jo som la primera que odia conduir i que m'estic arruïnant amb les despeses que implica un cotxe (benzina, assegurances, imposts...), però és TOTALMENT IMPOSSIBLE que vaig a fer feina emprant el transport públic, tret que arribàs cada dia dues hores tard.
I per cotxes com aquests necessitam tanta via connectora? On es l'informe d'impacte ambiental? On es 1.000.000 d'euros que s'havia de dedicar a l'estudi de mobilitat? Com sabem que la VIA CONNECTORA solucionarà el problema d'accessos a Palma, si no en toca ni un, simplement es afegir més VIA DE CINTURA, amb un nom més "acceptable".