El Govern balear, acompanyat dels principals agents implicats en el sector energètic de les Illes, presentà ahir un pla d'implantació del vehicle elèctric a les Balears, que té com a objectiu que el 2015 hi circulin ja 7.500 cotxes sostenibles, un 3% del total estatal. El pla s'analitzà en una reunió mantinguda ahir i presidida pel cap de l'Executiu, Francesc Antich, i preveu que, del total de vehicles, 5.800 estiguin matriculats a Mallorca, 1.000 a Eivissa, 600 a Menorca i 100 a Formentera. Segons explicà Antich després de la trobada, aquesta xifra de cotxes elèctrics permetrà un estalvi de 13,1 milions de litres a l'any de combustible fòssil i una reducció del 67% de les emissions de diòxid de carboni (16.400 tones a l'any).
Acusacions polítiques
Per assolir aquesta fita, però, el cap de l'Executiu balear remarcà que no valen "polítiques voluntaristes i disperses com feia l'anterior Govern", a qui atribuí la compra dels tres autobusos elèctrics que no s'han utilitzat mai, "perquè no tenen força" suficient per circular per terrenys costeruts. Per això, "s'ha optat per destinar-los a la UIB, ja que, com que és un terreny pla, allà podran moure's sense problemes". "La compra la va fer l'Executiu anterior i pràcticament no analitzà com els utilitzaria", va explicar el president balear, qui va defensar que per implantar el vehicle elèctric són necessàries polítiques "organitzades, comprar materials amb objectius clars i no com es feia en la legislatura passada".
La implantació del vehicle elèctric haurà de comportar un pla d'energies renovables que es prepararà en la pròxima legislatura "a deu anys vista", assegurà Antich. També suposarà una implicació de diferents sectors, com per exemple el dels cotxes de lloguer, amb els quals "ja s'ha parlat perquè hi col·laborin". L'altre punt a tenir en compte serà la instal·lació de suficients punts de recàrrega a l'Arxipèlag, una cosa que, segons el president, exigirà el compromís del sector turístic.
Finançament
El finançament del pla se cercarà "reordenant ajuts i actuacions que en aquest sentit s'estan duent a terme en les diferents conselleries", com també de l'Estat i de la Unió Europea, de manera que la xifra podria assolir els 18,9 milions d'euros.
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Idò que comencin a instal·lar Benzines Solars. Ja arriben tard. Venga, Francesc, menys paraules i projectes pel 2015. Ara, ho volem ara!
Ben rebut sia, però val a dir que anam molt i molt enrere, també, amb açò. Tanmateix, que anem enrere no és res de nou. Fins fa dos dies fèiem electricitat amb el pitjor del món per fer-ne a Mallorca, quan podria fer molt de temps que empréssim gas natural. Ray Man, gràcies per il·luminar els pobres ignorants lectors del diari de balears, que mesquinets no sabem que l'electricitat no és una espècie de màgia que surt d'una font màgica de la muntanya de la màgia. Sembla mentida que Antich hagi amagat una informació tan important!! Pobre Antich, el seu mal no és aquest, sinó que fa feina per un partit que ens vol assimilats i que ens fot el més essencial (possibilitat de progrés, cohesió social i dignitat). Ray Man, la grandesa dels motors elèctrics és que són energèticament molt més eficients que els motors de combustió, deixant de banda el fet que, també, resulta molt més eficient produir energia de forma més centralitzada que fer-ho a cada cotxe.
Parece que nadie piensa de donde sale la energía eléctrica que alimenta las baterías de los coches eléctricos, y que hay que cargarlas a diario para que el coche esté disponible. Un paseo por las inmediaciones de la central eléctrica de Es Murterar y su humeante chimenea, nos despertará del espejismo pseudoecológico que quieren vendernos.
El problema és que fins ara els cotxes elèctrics són per a milionaris. A veure si els fan accessibles a tothom.
Hauríem de parlar de fonts d'energía renovable també. Les Balears son la comunitat on hi ha manco producció d'aquest tipus, únicament un miserable 2% del que consumim, a diferència de Castella i Lleó amb un 89% o Aragó amb un 67%.