Tot apunta que aquesta imatge es repetirà per les vacances de Setmana Santa. | N. RINCON

TW
1

Les previsions de turistes per aquesta Setmana Santa que és a punt de començar són bones. Això ningú no ho posa en dubte. Més de 900.000 passatgers passaran per Son Sant Joan i les perspectives d'ocupació hotelera són d'entorn el 75%. Es tracta de xifres molt superiors a les de la Setmana Santa de l'any passat. En el 2010 aquestes vacances van caure a final de març i enguany no es poden obviar les revoltes del món àrab. Són elements que no es poden deixar de banda a l'hora d'analitzar l'increment de turistes previst per a enguany. Tanmateix, aquest increment no calma els ànims del sector turístic, principalment dels hotelers, que veuen com la rendibilitat de la seva activitat no es mou.

"Més turistes no vol dir més beneficis", sostenen des de la Federació Hotelera de Mallorca (FEHM). "Els costos de cada vegada són majors, mentre que els ingressos no varien", asseguren. I és que una de les majors preocupacions del sector és que l'ocupació que registraran els establiments hotelers de l'Illa al llarg d'aquesta Setmana Santa es mantengui els mesos de maig, juny, setembre i octubre. "De cada vegada és més difícil allargar la temporada", indiquen. En qualsevol cas, sí que destaquen que enguany s'ha avançat l'obertura d'alguns hotels a causa de l'estat de les reserves per a aquestes vacances, tot i que la planta hotelera mallorquina encara no estarà oberta al 100%.

Política de preus

Pel que fa als preus, si bé és cert que no s'han realitzat les grans ofertes dels dos anys passats, no s'han apujat preus. "No ens podem permetre encarir la nostra oferta, ja que hi ha molta competència", indiquen. Una de les característiques que ha marcat la demanda d'enguany és la reserva anticipada, de manera que els preus s'han mantingut bastant estables i més aviat tirant a la baixa. Amb això s'ha evitat un encariment i les ofertes agressives de darrera hora d'anys passats. El sector veu d'aquesta manera com "s'estanquen els ingressos i augmenten les despeses". "Tot puja, el costos laborals, els preus dels aliments, el rebut del llum i el gasoil, entre d'altres", diuen. Aquesta situació fa que el sector sigui prudent tot just a l'inici de la temporada turística d'enguany.

"Ja s'ha demostrat que més ocupació no implica més beneficis", recorden, a més d'assegurar que el primer trimestre de 2011 "ha estat pitjor" que el mateix període de l'exercici anterior, d'acord amb les dades d'arribades de passatgers a l'aeroport de Palma i l'ocupació registrada. "En temporada baixa continuam tocant fons i per això tenim moltes esperances que la Setmana Santa sigui l'inici de la recuperació", diuen.

Zones

Les zones que presenten una millor ocupació per a aquesta Setmana Santa són Palmanova, Magaluf i la Platja de Palma. Tanmateix, els hotelers assenyalen que, en aquesta mateixa zona, els establiments que ofereixen "el pitjor producte" són els "que més patiran", i no només aquesta Setmana Santa, sinó tot l'estiu.

Els principals mercats d'aquestes festes són alemanys i britànics -ambdós amb bones perspectives d'ocupació tot l'estiu-, mentre que l'espanyol encara suposa una incògnita. De fet, aquest darrer sempre ho ha estat durant aquestes vacances. "Hi ha una oferta de turisme religiós en molts indrets de la Península que atreu els espanyols", indiquen des de l'FEHM.
Els clients que van a l'alça des de l'inici de la crisi econòmica són els locals. Els hotels no omplen amb els estrangers i els mallorquins no surten tant de l'Illa; per això ja fa temps que es poden veure anuncis amb ofertes més que atractives dels hotels illencs.