TW
0

El copresident de la cadena hotelera Barceló, Simón Pedro Barceló, s'ha posicionat a favor d'una gestió privada dels aeroports espanyols, que no obstant això, "no requeriria necessàriament una privatització" ni la venda dels aeròdroms a empreses privades, la qual cosa segons la seva opinió seria preocupant. En el marc de la seva compareixença davant la Comissió d'Indústria, Turisme i Comerç a la Cambra Baixa, Barceló ha opinat que la gestió privada es podria aplicar sense vendre les infraestructures, a través de gestió privada emmarcada sota criteris establerts des de l'àmbit públic. El responsable el preocupa un escenari en el qual una empresa privada adquireixi un aeroport, perquè aquesta companyia aplicaria com a primer criteri "la rendibilitat de la inversió". "El funcionament d'un aeroport no pot dependre només d'un compte de resultats", ha explicat.

No obstant això, ha reconegut que una gestió privada milloraria la comercialització, l'entrada de noves companyies aèries, i la creació de nous punts de connexió. A més, ha destacat que la posició geogràfica d'Espanya, permetria que altres aerolínies estrangeres utilitzassin el territori espanyol per ubicar els seus 'hubs' -centre d'interconnexió de vols-, una idea que hauria de ser desenvolupada i que tindria "efectes molt beneficiosos" sobre l'activitat aeroportuària. Barceló, que ha comparegut en el Congrés en condició d'expert en turisme, ha detallat un decàleg de mesures per lluitar pel creixement d'un sector amb previsions optimistes a mitjà i a llarg termini, perquè pugui continuar liderant la creació d'ocupació i creixement econòmic.

Per la seva part, la diputada nacional del PP per les Balears Maria Salom li ha sol·licitat una valoració de les mesures per allargar la temporada turística en el segment de sol i platja, les iniciatives per estendre el programa Turisme Sènior Europa perquè sigui un èxit al país i la seva opinió respecte a l'impuls de les zones de reconversió de destinacions madures, amb especial èmfasi a com haurien de col·laborar el sector públic i privat. També, Salom ha sol·licitat al copresident del Grup Barceló la seva valoració sobre la iniciativa d'aplicar l'IVA superreduït del 4% al sector turístic, mesura que el PP porta proposant en el Congrés més d'un any.

El directiu ha recalcat la necessitat de lluitar contra l'oferta fraudulenta i de la falta de compromís per la qualitat a través de "una activa tasca inspectora" per evitar la competència deslleial i sense cap tipus de regulació. Com a mesura per combatre l'estacionalitat, Barceló ha cridat a evitar el creixement de l'oferta mentre no s'hagi aconseguit l'augment de l'ocupació estable, i la recuperació de la rendibilitat. El responsable ha recordat que l'ocupació mitjana d'Espanya l'any passat va rondar el 50%.

"M'agradaria que tinguessin molt en compte que el sector turístic espanyol pot millorar el seu creixement econòmic sense més finançament, perquè no requereix més inversió. No necessitam més inversió perquè ja tenim la plataforma productiva. El que necessitam és una major demanda", ha aclarit. Barceló ha assegurat que mentre es continuï adequant l'oferta a la demanda el juliol i agost serà "difícilment" aconseguir clients a la primavera, tardor i hivern en les destinacions tradicionals de vacances.

Turisme social europeu

L'hoteler s'ha mostrat partidari del desenvolupament del turisme social en l'àmbit europeu, un programa que ha demostrat la seva rendibilitat, que aporta 1,5 euros per cada euro d'inversió i que podria servir per lluitar contra el dèficit. El Govern, per tant, hauria d'esforçar-se perquè Europa li permeti desenvolupar i ampliar aquests programes i impulsar Espanya com a destinació social europea. Barceló s'ha posicionat a favor d'una política turística que inclogui "totes les dimensions del sector" i ha advocat per un pacte d'Estat per convertir el turisme en l'eix central de les polítiques. L'empresari ha defensat la protecció dels recursos naturals i ha qualificat de "magnífica notícia" el Pla litoral segle XXI. També ha considerat que cal incidir en convertir Espanya en un centre mundial de talent turístic a partir d'un foment de la formació.

S'ha mostrat partidari de revisar les càrregues fiscals que recauen en el sector i ha recordat que en altres països europeus el sector obté paquets fiscals més avantatjosos. "Aquests punts de marge d'IVA es gestionarien millor des de l'àmbit privat millor que des del públic", ha defensat el responsable, qui ha recordat que els empresaris han perdut molta rendibilitat en els últims anys com a conseqüència de la sobreoferta. També s'ha referit als models de reconversió de destinacions madures per assenyalar que aquestes iniciatives han de reunir consens, per afegir després que també és aconsellable que els temps d'execució d'inversions plantejats pel sector públic i privat siguin més coincidents.

Finalment, Barceló ha destacat la necessitat de la creació d'una Llei de Vaga que protegeixi constitucionalment els drets dels ciutadans espanyols i dels turistes que vénen al país i ha apostat per la millora del producte turístic per combatre l'estacionalitat. Segons la seva opinió, el sector "va tocar fons" el 2009, "va fer un pas endavant" el 2010 i s'està recuperant el 2011 especialment al producte 'sol i platja', ja que el segment urbà, molt més dependent del mercat espanyol, "continua patint" a l'actualitat.