Cristina Antón, controladora aèria de Palma. | J. Torres

TW
6

Cristina Antón (Madrid, 1965) és controladora aèria de Palma i aquests dies gairebé tot l'Estat la coneix pel seu blog Controladores aéreos y otras hierbas, que ha arribat a registrar 5.000 comentaris en un post publicat dissabte passat. Els comentaris del seu blog, però, li han costat l'obertura de dos expedients per part d'AENA.

On era, vostè, divendres horabaixa?
Era a la feina, encara que en aquests moments estic de baixa de Cima i d'alta a la Seguretat Social. Això implica que he d'anar a la feina, tot i que no puc desenvolupar les meves tasques. Així, el que em fan fer és escoltar les gravacions entre controladors i pilots. Tanmateix, no ho faig perquè només es fa en cas d'accident, incident o si hi ha una ordre judicial. En cas contrari, ho consider il·legal. Com que AENA s'ha negat a presentar cap tipus d'ordre, jo em neg a escoltar aquestes gravacions. Per això vaig a la feina, però no en faig.

Quan la van donar de baixa a la Seguretat Social?
A final d'estiu, i hi he estat durant 70 dies. Quan vaig demanar l'alta, el metge de capçalera no me la volgué donar. I ho va fer quan ho considerà oportú. El motiu de la baixa és un tractament de somnífers, ja que vaig patir insomni a causa dels torns de feina de l'estiu. Hi hagué un moment en què, per l'estrès, vaig arribar a no veure els avions a la pantalla. I això és molt frustrant.

Tornant a divendres, què passà?
Hi havia molts nervis. Fa nou mesos que vivim un infern i el Govern carrega contra nosaltres. Estàvem reunits en assemblea per estudiar la proposta de conveni laboral del Govern i, de sobte, aprovà el decret, que és una aberració, per obligar-nos a treballar 1.650 hores a l'any, que no inclouen tota la feina. La gent es tornà boja i començà a patir atacs d'ansietat.

Per què creu que el Govern us "ataca" d'aquesta manera?
Això és el que voldríem saber. AENA ha estat molt rendible durant molt de temps i ara té un forat de 14.000 milions d'euros. Hi ha una mala gestió de fons i resulta que els dolents de la pel·lícula som els controladors. Atacant-nos a nosaltres, s'amaguen altres qüestions, com la privatització d'AENA, de la qual no s'ha donat informació.

Però es critica que teniu un sou molt elevat...
El darrer mes vaig cobrar 3.500 euros sense fer cap hora extra. Em molesta que se'ns critiqui per aquest fet, quan el nostre salari està pactat i aprovat per AENA. El nostre sou no prové dels imposts dels ciutadans, sinó de les taxes que s'inclouen en el bitllet. A mi no m'importen, els diners; el que vull és fer feina tranquil·la. Em plantejo marxar d'AENA.

Quines són les vostres reivindicacions?
Volem un conveni negociat i raonable. Aquesta és l'única solució al conflicte. No pot ser que ens facin fer 200 hores al mes, és una salvatjada. El que vull és poder fer feina descansada. A Europa, la mitjana d'hores és de 1.400 a l'any i no hi ha cap conflicte.

Vostè arriba a ser molt crítica, en el seu blog.
Perquè estic molt tipa de la situació que vivim i de les acusacions del Govern. Entenc tota la gent que vol vacances i ho respect, però nosaltres també som persones i en volem. Mai m'hauria pensat tenir tant de públi. Jo, en principi, escrivia per un públic molt reduït. Quan he vist que hi havia tants de lectors, he canviat el registre.

Hi fan falta controladors aeris, a l'Estat?
Sí. Prop de 400. No entenc per què AENA no convoca oposicions.

Féu feina a punta de pistola?
No, però tant la torre com el centre de control són plens de guàrdies civils, i és estrany. De fet, que un govern socialista militaritzi un sector professional, en lloc d'asseure's a dialogar, no és lògic. Aquest fet podria crear un precedent perillós. No entenc les seves reticències a negociar.