Pocs desplaçaments aeris
D'altra banda, Sebastián avançà que l'impacte potencial sobre els viatgers residents ha estat "limitat", també perquè només el 10% dels desplaçaments previstos per a aquestes dates es realitzen a través de transport aeri.
Sobre els efectes en l'arribada de turistes internacionals, el responsable de Turisme recordà que dels 2,8 milions de viatgers estrangers previstos per a desembre, més del 75% s'espera que arribin a final de mes, per la qual cosa a priori l'impacte no hauria estat gaire important.
De tota manera, Sebastián va avançar que "s'haurà d'esperar" que finalitzi el pont de la Constitució, que es prolonga fins avui, per fer un "balanç real" de les pèrdues. Això no obstant, es mostrà optimista respecte del fet que no es produeixin cancel·lacions per a les pròximes dates perquè, segons ell, les mesures governamentals han permès que Espanya tingui "credibilitat" davant els touroperadores estrangers. En aquest sentit, assegurà que "no es tornaran a repetir" noves jornades d'aturada en el sector dels controladors. Finalment, Sebastián va agrair als membres del sector turístic haver-se posat "del costat del Govern" davant el "torcebraç salvatge" que els "han llançat" els controladors.
El PSOE defensa la gestió i el PP la qüestiona
Diputats i dirigents del PSOE han aprofitat les seves pàgines personals d'internet per, a més d'elogiar l'actuació del Govern davant la 'insubordinació' dels controladors, envestir contra aquests professionals, que qualificaren de "mocosos desaprensius" que no mereixen més que "menyspreu" i els acusaren de "sabotatge", de "xantatge roí" i de comportaments "mafiosos". Per la dirigent del PP Soraya Sáenz de Santamaría, el Ministeri de Foment està "directament implicat" en la crisi aèria. De fet, dissabte, el diputat popular Rafael Hernando titllà el ministre de Foment, José Blanco, d'"inepte" i en demanà el cap.
Per contra, el secretari general de CiU, Josep Antoni Duran i Lleida, admeté que aquests dies ha sentit "vergonya aliena" en veure el PSOE i el PP "barallant-se sense escrúpols" a compte de la crisi creada pels controladors mentre hi havia milers de ciutadans tirats pels aeroports. Per part seva, el portaveu d'IU al Congrés, Gaspar Llamazares, definí ahir l'actuació de l'Executiu com una sobreactuació "excessiva" i reiterà el seu rebuig a la declaració de l'estat d'alarma, que considera que no està prou argumentat. D'un parer similar al de Llamazares és el portaveu d'ERC al Congrés, Joan Ridao, per qui el "recurs extrem" que constitueix l'estat d'alarma vigent no ha de "perdurar un cop recuperada la normalitat a l'espai aeri".
Els controladors balears demanen disculpes per la situació creada
Després del caos arriba el penediment. El controlador de Palma Javier Zenón, que fins a la militarització del servei parlava com a portaveu de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA) a les Balears, afirmà que l'estat d'ànim dels seus companys és de "penediment" per la situació caòtica que van provocar. Passats uns dies del tancament de l'espai aeri espanyol causat pels controladors, Zenón assegurà que ara és el moment de "donar la cara" i "demanar disculpes" als ciutadans per "la situació que es va produir", que qualificà d'"espantosa".
Segons Zenón, que ara parla a títol personal i no com a portaveu d'USCA perquè, segons aclarí, sota el Codi Penal Militar que els regeix des de la declaració de l'estat d'alarma no es permeten els sindicats, AENA i el Govern van realitzar divendres una "provocació planificada" per l'aprovació d'un decret que regula les seves hores de treball. Tanmateix, i sobre possibles problemes per Nadal als aeroports de les Illes, va dir que no creu que n'hi hagi, però advertí que altres vegades tampoc no ho preveien i finalment n'hi va haver.
Garanties
Més convençut es mostrà el portaveu estatal d'USCA, César Cabo, qui assegurà ahir que durant les vacances de Nadal no s'efectuarà un nou "bloqueig" del trànsit aeri com el d'aquest pont i destacà que "allò important és que es recuperi el seny i la normalitat". En declaracions a Catalunya Ràdio, Cabo afirmà que "anirem a treballar per Nadal" i que "hi ha una total predisposició perquè això no es torni a repetir", encara que puntualitzà que parlava a títol personal i no com a portaveu d'USCA.
"Els primers interessats a tenir estabilitat laboral som els controladors", va dir, després de reiterar les seves disculpes a tots els afectats per l'aturada de controladors, que qualificà de "desmesurada" i que ha tingut conseqüències "terrorífiques". Segons el seu parer, "allò que cal ara és recuperar el seny i la normalitat. Cal ser assenyats i cercar l'estabilitat del sector aeronàutic". Cabo insistí que està convençut que "els ciutadans podran passar tranquil·lament pels aeroports per Nadal", perquè hi haurà total normalitat".
7 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Mira Gimbernat i Pallin, idò que es declari "l'estat de setge", perquè els controladors varen tenir segrestats devers 300.000 ciutadans durant un parell de dies. Amb la que està caiguent, i encara hem d'aguantar en aquests privilegiats, amb sous que tranquil·lament superen els 6000 euros mensuals. Que els despedesquin, i convoquin acte seguit oposicions perque entrin a treballar nous controladors amb sous raonables (i no astronòmics).
Em pens que el sindicat dels controladors es desintegrarà com sucre en aigua.
Llegiu el diari El Plural,i assabenteu-vos quan van començar els privilegis dels controladors......
El catedràtic de Dret Penal, Enrique Gimbernat , que coincideix en això amb el magistrat emèrit de la Sala Segona del Tribunal Suprem, José Antonio Martín Pallín , diu: "De l'article 117.5 de la Constitució se segueix inequívocament que la jurisdicció militar únicament pot entrar en joc per als delictes estrictament castrenses i, quan es tracta d'aplicar-la als civils, exclusivament quan s'hagi declarat l'estat de setge, per la qual cosa la submissió dels civils al Codi de Justícia Militar (...) és inconstitucional ".
M'agradaria saber com es monten els horaris els controladors, és per comparar amb les animalades que diuen sobre els cirurgians o per comprovar si tots viuen a Palma, bé a Mallorca. Crec que ára no és hora de demanar perdó, el que havien de fer era pensar amb bon criteri quina barbaritat anaven a cometre i no fugir a la Serra com a bandolers ha amagar-se. Som la rialla del món i el que ens han fet perdre no és tant sols les vacances que teniem previstes si no tot el que ens repercutirà a partir d'ara. Per alktra banda dir que les mesures preses han estat molt bé i que això no vol dir que es puguin aplicar a tots els col·lectius, ja que tots no afecten com aquest que a més és endogàmic. Si fessin menys hores extres -extra vol dir especifícament extra o sigui no habitual- potser hi hauria més feina per joves que estan desitjant sortir de l'atur. Prou monopoli d'Aena i fora sindicats inútils. .
Doncs jo crec que l'Emir Rub-Al-Kaba ha resolt sa situació bastant bé.......
Més que el caos aeri el que ens afecta és el caos polític que patim. I això no ho arregla el cabo furriel Rubalcaba i els seus companys de viatge, Rajoy, Bauzà, Antich i Melià, encara que es vesteixin de caqui com han fet donant suport a mesures contra les llibertats bàsiques.